Friday, Jul 16, 2021

صفحه نخست » ارسال نیروهای ضد شورش در پاسخ به اعتراضات اهواز

south_061521.jpgالعربیه - به‌رغم انکار هر گونه اعتراض مردمی، ویدیوهایی از گسیل نیروهای ضد شورش به خوزستان منتشر شده است

در دومین روز از اعتراضات گسترده در اهواز به ابربحران بی‌آبی و قطع حقابه کشاورزی و تالاب‌های منطقه، مقامات به گسیل خودروها و نیروهای ضد شورش جهت سرکوب اعتراضات مردمی اقدام کردند.
ویدیوهای بسیاری امروز جمعه 25 تیر در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات شب گذشته در شهرها و روستاهای استان خوزستان منتشر شده که گستردگی این اعتراضات را نشان می‌دهد.

اعتراضات شبانگاهی مردم عرب، شامگاه پنج شنبه 24 تیر در پی فراخوان مردمی در شبکه‌های اجتماعی پیرامون اعتراض به شرایط بی‌آبی، سیاست‌های انتقال آب و سدسازی، قطع حقابه کشاورزی و تالاب‌ها ‌و قطع مکرر آب شرب خانگی در تمام استان انجام پذیرفت.

شهرهای حمیدیه، خفاجیه (سوسنگرد)، بستان، معشور (ماهشهر)، سربندر، شوش، عبدالخان، محمره (خرمشهر)، الحایی، قلعه کنعان، کوت عبدالله و چندین منطقه از شهرستان اهواز شاهد حضور گسترده مردم معترض بود.

معترضان شعارهایی علیه شرایط موجود و‌ اجرای سیاست‌های عامدانه تغییر بافت جمعیتی از جمله «کلا، کلا، للتهجیر» سر دادند و هدف برنامه‌های حکومتی را افزایش مهاجرت بومیان از طریق انتقال ثروت‌های منطقه به‌ویژه آب دانستند.

همچنین ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که جمع زیادی از شهروندان عرب اهوازی معترض را نشان می‌داد که در حرم امام رضا، امام هشتم شیعیان در شهر مشهد با اعتراض همشهریان خود اعلام همبستگی کردند.

در یکی از ویدیوهایی که شهروندان اهوازی منتشر کردند، شهروندی به کنایه پاسخ حکومت به بی‌آبی را ارسال ماشین‌های سرکوب بجای باز کردن دریچه سدها
عنوان می‌کند.

اعتراضات گسترده در خوزستان + فیلم

العربیه - معترضان علیه آنچه «سیاست‌های عامدانه حکومت به هدف مجبور کردن مردم بومی به مهاجرت» دانستند اعتراض کردند

مردم اهواز در استان خوزستان در اعتراض به سیاست‌های انتقال آب، قطع آب خانگی و حقابه کشاورزی شامگاه پنج‌شنبه 24 تیر در بسیاری از شهرهای این استان به خیابان‌ها سرازیر شدند.

منابع محلی می‌گویند اوضاع بسیار امنیتی و متشنج شده و ماموران در چند نقطه به سوی معترضین از جمله کوی زویه اهواز، تیراندازی مستقیم کردند.

برخی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی در حالت آماده‌باش کامل هستند. هم‌زمان، ایجاد اختلال در اینترنت در مناطق مختلف گزارش شده است.

ابتدا شهر حمیدیه در غرب شهرستان اهواز غروب روز پنجشنبه، شاهد حضور جوانان این شهر در خیابان مرکزی این شهر بود. تظاهرکنندگان با سر دادن شعار «کلا، کلا، للتهجیر» نسبت به آنچه «سیاست‌های عامدانه حکومت به هدف مجبور کردن مردم بومی به مهاجرت» دانستند، اعتراض کردند.

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد جوانان عرب ساکن حمیدیه را نشان می‌دهد که بدون درگیر شدن با ماموران پلیس به شعار دادن علیه شرایط منطقه اقدام می‌کنند.

ویدیوهایی نیز از تظاهرات مردم شهر بستان در غرب اهواز نیز منتشر شده است که در آن مردم این شهر نزدیک به «هور العظیم» در رابطه به وضعیت بی‌آبی و خشکاندن رودخانه‌ها و تالاب‌ها اعتراض کردند.

شهرستان خفاجیه (سوسنگرد) نیز پنج‌شنبه شب شاهد حضور گسترده مردم این شهر در اعتراض به قطعی مکرر آب شرب و حقابه کشاورزی و تالاب‌های منطقه بود.

مردم شهرستان معشور (ماهشهر و شهرهای تابعه) نیز با حضور در خیابان‌ها نسبت به سیاست‌های مسئولان کشوری و استانی در رابطه با بحران آب و ایجاد خشکسالی عمدی اعتراض کردند. معترضان جاده ارتباطی معشور به سربندر را با سوزاندن تایر مسدود کردند.

این شهرستان در اعتراضات آبان 98 شاهد کشتار «نیزار» بود که ده‌ها تن از معترضان این شهر توسط سلاح‌های سنگین از جمله دوشکا کشته شدند.

شهرستان شوش، نیز شاهد اعتراض شبانه شهروندان این شهرستان نسبت به وضعیت بی‌آبی و بستن دریچه‌های سد کرخه و قطع حقابه کشت تابستانی کشاورزان بود.

ویدیوهایی نیز از اعتراض در برخی مناطق شهرستان اهواز از جمله منطقه زویه، قلعه کنعان، الدایره، الحایی و کوت عبدالله منتشر شده است.

حضور اعتراضی مردم عرب اهواز به شرایط بی‌آبی و قطع حقابه کشاورزی در پی فراخوان دو روز پیش صورت گرفت که در آن از مردم برای حضور شبانه جهت اعتراض به وضعیت کنونی منطقه دعوت به عمل آورده بود.

اهواز و بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه چند هفته‌ای است که شاهد اعتراض مردم، کشاورزان، دامداران و فعالان زیست‌محیطی به سیاست‌های انتقال آب، سدسازی و قطع سهمیه آب کشاورزی بوده است.

طی سال‌های اخیر استان خوزستان شاهد اعتراضات گسترده اجتماعی نسبت به قطعی و شوری آب در تابستان‌ها و ایجاد سیل‌های مصنوعی در زمستان و بهار به بهانه افزایش آب پشت سدها بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy