محمد رسولاف از اصغر فرهادی به دلیل همکاری با بازیگرهایی که در پروژههای حکومتی حضور داشتهاند، انتقاد کرد
محمد رسولاف، در واکنش به اظهارات اصغر فرهادی در خصوص همکاری با بازیگرانی که سابقه همکاری با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دارند، نوشت که با این استدلال آیشمن هم فقط یک سرباز بود که میکوشید وظیفهاش را به خوبی انجام دهد.
رادیو فردا - در نشست مطبوعاتی عوامل ساخت فیلم سینمایی «قهرمان»، آخرین ساخته اصغر فرهادی که روز گذشته در جشنواره کن به نمایش درآمد، بابک غفوری آذر، خبرنگار رادیو فردا از اصغر فرهادی پرسیده بود که در انتخاب همکارانتان تا چه حد به عملکردهای پیشین آنها دقت میکنید؟
اشاره خبرنگار رادیو فردا در این پرسش به حضور امیر جدیدی در فیلم «روز صفر» محصول وزارت اطلاعات حضور و همکاری محسن تنابنده با سازمان سینمایی اوج سپاه پاسداران همکاری بوده است.
از اصغر فرهادی در نشست رسانهای فیلم «قهرمان» درباره گفتوگویش با ورایتی پرسیدم با اشاره به سرکوبهای دی ۹۶ و آبان ۹۸ و سرنگونی هواپیمای اوکراینی. از او پرسیدم چه مقدار در نمایش سرکوبهای جاری در جامعه ایران خودش را متعهد میداند. همچنین از او درباره استفاده از عوامل همکارش .../۱
-- Babak Ghafooriazar بابک غفوریآذر (@babakazar) July 14, 2021
آقای فرهادی در پاسخ به این پرسش گفته بود که تنها نقش و بازی بازیگران در ایفای آن نقش برای او مهم است.
محمد رسولاف، کارگردان ایرانی، روز پنجشنبه در انتقاد از این سخنان اصغر فرهادی در توئیتی نوشت: «اگر هویت شغلی ما حساسیتهای ضروری انسانیمان را از میان ببرد، تبدیل به شئ میشویم. «بازیگر، بازیگر است» ترویج و عادیسازی شیشدگیاست».
اگر هویت شغلی ما حساسیتهای ضروری انسانیمان را از میان ببرد، تبدیل به شئ میشویم.#بازیگر_بازیگر_است ترویج و عادیسازی شئ شدگیاست. #اصغر_فرهادی عزیز با استدلال شما آیشمن هم فقط یک سرباز بود که میکوشید وظیفهاش را به خوبی انجام دهد! @babakazar #ابتذال_شر #آیشمن_در_اورشلیم pic.twitter.com/HFAZHxldS2
-- Mohammad Rasoulof (@rasoulof) July 15, 2021
حضور اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار، که این روزها با جدیدترین فیلم بلند خود در جشنواره فیلم کن حضور دارد، با حاشیههای دیگری نیز همراه بوده است.
او در مصاحبهای ایران را کشوری خوانده بود که حق آزادی بیان و اندیشه در آن وجود ندارد.
او بعدتر این اظهارنظرها را تکذیب کرد و ترجمه گفتههای خود را نادرست خواند.
👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا
روز سهشنبه فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در بخش مسابقه هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم ۱۲۷ دقیقهای که در ایران مقابل دوربین رفته است، روایتگر نقش شبکههای اجتماعی، مقبولیت عمومی، عملکرد سازمانهای مردمنهاد، بیاعتمادی روزافزون حاکم بر جامعه و شکاف عمیق اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه است.
محمد رسولاف از سینماگران منتقد جمهوری اسلامی ایران است که تاکنون تجربه زندان، ممنوعالخروجی، ممنوعیت کار و حکم قضایی برای زندان طولانیمدت را به خاطر اظهارات و فعالیتهای انتقادی خود داشته است.
من شخصا خیلی طرفدار این ساختهها نیستم اما هنگام تماشای این فیلم به حرفهای تهیهکننده فکر میکردم و شاید برای اولین بار به راستی دلیل شدت اقبال پناهی و دوست داشته شدنش را متوجه شدم: اینکه او علیرغم این همه سرکوب و ممنوعیت نه تنها فیلم میسازد که دارد زندگیاش را میکند و خندان و به زبان ترکیِ آذری با مادرش خوشوبش میکند. پناهی مثل بسیاری سایر شهروندان ایران نماد «زندگی به مثابه مقاومت» در مقابل حکومتی است که مرگ و تسلیم میخواهد. پس با وجود هر نظری که درباره سینمای او داریم، میتوانیم بگوییم او «سینما به مثابه مقاومت» را نیز نمایندگی میکند و به همین دلیل هم که شده، جایزههای سالهای اخیر برلین و کن نوش جانش!
حمله رسولاف به فرهادی
سخنان اصغر فرهادی در نشست خبری با واکنشهای مختلفی مواجه شد؛ اما تندترین آنها برخورد محمد رسولاف بود؛ کارگردان منتقدی که با فیلم آخرش، «شیطان وجود ندارد» جایزه خرس طلای برلین را از آن خود کرده است. آقای رسولاف در کن هم ید طولایی دارد و سه فیلم او در بخش «نوعی نگاه» نمایش داده شدهاند که در آخرین مورد در سال ۲۰۱۷ با فیلم «لرد»، جایزه بهترین فیلم این بخش را هم دریافت کرد.
فرهادی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه بازیگران اصلی فیلمش، امیر جدیدی و محسن تنابنده، در پروژههای سینمایی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران هم بازی کردهاند، گفته بود سعی میکند از هر بازیگری بازی بگیرد و به جهان آنها بیرون از فیلمی که میسازد کاری ندارد. رسولاف حالا در توییتر نوشته است: «اگر هویت شغلی ما حساسیتهای ضروری انسانی ما را از میان ببرد به شیء تبدیل میشویم. #بازیگر_بازیگر_است ترویج و عادیسازی شیءشدگی است. #اصغر_فرهادی عزیز با استدلال شما آیشمن هم فقط یک سرباز بود که میکوشید وظیفهاش را به خوبی انجام دهد.»
اشاره رسولاف به آدولف آیشمن، یکی از رهبران شبهنظامیهای نازیها بود که در کشتار یهودیان در جریان هولوکاست نقش مهمی داشت. این کارگردان با هشتگی به مفهوم «ابتذال شر» اشاره کرد که هانا آرنت، فیلسوف یهودی آلمانی-آمریکایی، در سال ۱۹۶۳ در جریان پوشش خبری محاکمه آیشمن در اسرائيل مطرح کرد و بر اساس آن کوشید توضیح دهد که چه طور «شر» همیشه بر اساس آمال بزرگ نیست و گاه مثل مورد آیشمن، از «ابتذال» کسانی میآید که تنها دستورها را دنبال میکنند؛ چنانکه آیشمن در محاکمه بارها در دفاع از خود چنین گفته بود.
قضاوت درباره اینکه چطور یکی از سازماندهندگان اصلی هولوکاست را میتوان با دو بازیگر مقایسه کرد، به عهده خواننده میگذاریم اما جدال دو نفر از موفقترین کارگردانهای ایران در سالهای گذشته که هیچکدام هم به مذاق جمهوری اسلامی ایران خوش نمیآیند، واقعیت تلخ دو روز گذشته بود.
پایان مسابقه
به دو روز پایانی جشنواره کن رسیدهایم و از ۲۴ فیلم بخش مسابقه، ۲۲ فیلم به نمایش در آمدهاند. به نظر نویسنده این خطوط، دو تا بهترین فیلمها تاکنون «بدترین آدم دنیا» (نام دیگر: «ژولی در ۱۲ فصل») ساخته خوآکیم تریر و «قهرمان» فرهادی بودهاند. از فیلمهای به نمایش درآمده در روزهای اخیر دو فیلم قابل توجه دیگر هم دیدیم یکی «پاریس، منطقه ۱۳» ساخته ژاک اودیار فرانسوی بود که زندگی عاشقانه سه شهروند پاریسی را روایت میکرد؛ یک دختر چینی، یک مرد آفریقاییتبار و یک دختر سفیدپوست فرانسوی که از شهر بوردو به پایتخت نقلمکان کرده بودند تا برای خود زندگی جدیدی بسازد. دیگر فیلم قابل توجه «موشک سرخ» ساخته شان بیکرِ آمریکایی است که در آن داستان یک بازیگر فیلمهای پورن روایت میشود که پس از سالها حضور در لسآنجلس به ایالت مادریاش، تگزاس، بازگشته است تا زندگی نابود شدهاش را از نو بنا کند.
اما از نظر من که بگذریم و به نظر منتقدان بپردازیم، در جدول هیئت داوران مجله «اسکرین» آمریکا با امتیازهایی که ۱۰ منتقد مطرح همچون میشل سیمان از مجله پوزیتیو فرانسه، پیتر بردشا از گاردین انگلیس و وانگ مویان از چین به فیلمها تشکیل شده است، تنها دو فیلم وجود دارد که متوسط امتیازشان از سه بالاتر است؛ (حداکثر امتیازی که هر فیلم میتواند بگیرد چهار ستاره است) یکی موزیکال «آنت» ساخته لئوس کاراکس که فیلم افتتاحیه جشنواره بود که همان امتیاز سه را دارد و دیگری «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکی هاماگوچی ژاپنی که با اقتباس از داستان کوتاهی از هاروکی موراکامیِ شهیر با ۳.۵ ستاره در صدر است. از میان ۱۰ منتقد، سه نفر به فیلم سه ساعته آقای هاماگوچی سه ستاره دادهاند و سه نفر، چهار ستاره؛ نتیجه اینکه این فیلم صدرنشین شده است. اما آیا کن برای سومین سال پیاپی جایزه نخل طلای خود را به فیلمی از آسیای شرقی میدهد؟ (در دو جشنواره اخیر برندهها از کره جنوبی و ژاپن بودهاند)
پس از این دو، فیلم «بنهدهتا» ساخته پل ورهوفن با ۲.۷ قرار دارد و سپس در جایگاه چهارم «قهرمان» فرهادی و «کوپه شماره ۶» جوهو کوئوسمانن فنلاندی با ۲.۶ جای گرفتهاند. اینکه فرهادی نتوانسته است در جایگاهی بالاتر قرار بگیرد به علت این است که منتقدان روزنامه لیبراسیون پاریس و آنتون دولین، منتقد روس، به فیلم او تنها یک ستاره دادهاند. در عین حال میشل سیمانِ نامدار و خود مجله اسکرین به «قهرمان» چهار ستاره و چهار منتقد دیگر نیز سه ستاره دادهاند تا همچنان جزو پنج فیلم اول باشد.
برندگان نهایی روز شنبه در مراسم اختتامیه معلوم خواهد شد.
امنیت خوزستان در خطر است
بازگشایی کابارهها و شروع دوباره تنفروشی