Tuesday, Jul 20, 2021

صفحه نخست » گفت‌وگو با فائزه هاشمی، از نصیحت به رئیسی و اژه‌ای تا میکونوس و مسیح علینژاد

ensaf19.jpgسرویس سیاسی انصاف نیوز: فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی و نماینده‌ی اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با انصاف نیوز که به‌صورت زنده از اینستاگرام پخش شد، به مسایل مختلف روز از جمله خوزستان، واکسن کرونا، توصیه‌هایی به رئیسی و محسنی اژه‌ای، سیاست خارجی ایران، نقل قولی از آیت الله سیستانی، موضع پدرش درباره‌ی ماجرای میکونوس، طالبان و ادعای اخیر مسیح علینژاد پرداخت.

و سپس برای بالا بردن کارآمدی، به رئیسی و محسنی اژه‌ای، رییس جدید قوه قضاییه پیشنهاد کرد که مهمترین ویژگی برای انتخاب نیروها باید اخلاق‌مداری و تخصص باشد. هاشمی به استعلام‌های متعدد که برای انتخاب مدیران وجود دارد انتقاد کرد و گفت که باید قانون گزینش اصلاح شود.

هاشمی گفت که از دفاتر رئیسی و اژه‌ای با او تماسی گرفته نشده اما اگر از سوی رئیسی با او تماس بگیرند نهایت همکاری را خواهد کرد در ایده دادن، نقد کردن، و ارائه‌ی راه حل. او گفت: اینها نیاز دارند که موضوعات از یک نگاه بیرونی دیده شود.

او با نقد خود سانسوری و محافظه‌کاری مدیران، در پاسخ به این که پدرش مرحوم هاشمی در این باره چطور رفتار می‌کرد، گفت: بابا را نمی‌شود خیلی با دیگران مقایسه کرد چون ایشان شخصیت موثری بود. بابا خیلی به لابی پنهان معتقد بود. یعنی می‌گفت که اگر موضوعی رسانه‌ای بشود اثرگذاری خودش را از دست می‌دهد و می‌سوزد. او از لابی پنهان حرف می‌زد چون توان و شخصیت‌اش را هم داشت و تاثیرگذار هم بود. ولی الان دیگر لابی پنهان تاثیرگذار نیست چون آدم‌هایمان دیگر آن جایگاه را ندارند.

هاشمی علی رغم این که گذشته‌ی محسنی اژه‌ای را قابل دفاع ندانست اما گفت که الان بنا را خوشبینی می‌گذاریم. او با این حال به چند جای بیانیه‌ی ۱۰ فرمان او را نقد کرد.

او گفت که در مورد رئیسی هم با خوشبینی نگاه می‌کند ولی تا کابینه معرفی نشود نمی‌شود به صورت قطعی قضاوت کرد. هاشمی گفت که با برخی نشانه‌ها از جمله دیدار با اقتصاددان‌ها، امیدوار است که این نیت خوب رئیسی، نمایش نباشد و ادامه پیدا کند.

هاشمی به ضرورت اولویت توجه به مردم ایران تاکید کرد و گفت: این تبعیض‌ها و سیاست‌های غلط را که آدم می‌بیند اگر دست باشد، خب مردم حق دارند که اعتراض می‌کنند. چراغی که به به منزل رواست به مسجد حرام است، چه برسد که به ما پولمان را به دیگران بدهیم.

او سیاست‌های ایران در قبال برخی کشورها از جمله عراق، لبنان، سوریه و یمن را غلط خواند و گفت: اگر قرار است که در جایی اثری بگذاریم و حالا که متهم هم هستیم، خب یک جوری رفتار کنیم که لااقل آن کشورها را بهم نریزیم و خراب نکنیم.

هاشمی گفت: یک جمله را از آقای سیستانی به بابا نقل کنم؛ البته حالا که بابا نیست می‌توانم بگویم. آقای سیستانی به بابا گفته بود بلایی که شما ایرانی‌ها سر شیعه آوردید شیعه هیچ وقت در این شرایط خفت و خواری نبود که الان به آن دچار شده است.

او سیاست‌های مورد نقد ایران در قبال کشورهای منطقه را از پس از دوران خاتمی، یعنی از زمان دولت احمدی نژاد تحلیل کرد و گفت: سیاست‌های ایران در قبال آن کشورها در دوران دولت‌های هاشمی و خاتمی آنطور تخریب کننده نبود و بعد از آن هم که آقای هاشمی منتقد بود.

فائزه هاشمی گفت که نمی‌گوید پدرش بی‌تقصیر است اما اون اشتباهات را در زمانی نمی‌داند که آقای هاشمی مسئولیت داشته است. او گفت: عمده‌ی سیاست‌های اشتباه بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد بود.

خانم هاشمی مدعی شد که پدرش در جریان ماجرای رستوران میکونوس نبوده است و خودش از منتقدانش بود. او گفت: خود آقای هاشمی روابط با اروپا و کشورهای منطقه را احیا کرد. حتی برای برقراری با آمریکا هم تلاش کرد.

او با نقد مواضع حمایتی و توجیه کننده‌ی طالبان در روزهای اخیر، گفت: اگر قرار است و می‌توانیم نسبت به برخی اینجور برگردیم، خب چرا نسبت به آمریکا برنمی‌گردیم؟ چرا نسبت به اسرائیل برنمی‌گردیم؟! چرا نسبت به طالبان که یک چهره‌ی خشونت‌آمیز و بدی دارد به این راحتی می‌توانیم برگردیم؟

هاشمی در مورد ادعای تلاش برای ربودن مسیح علینژاد، ضمن اینکه گفت نمی‌توان قطعی درباره‌ی آن نظر داد، در مورد حمایت آمریکا از مسیح علینژاد در قبال ایران، گفت: البته من با این مشکلی ندارد. مثلا من الان خوشحالم که فیفا دخالت کرد که دختران ما توانستند به استادیوم بروند. وقتی ما خودمان به نتیجه نمی‌رسیم و وقتی هر چه گفته می‌شود ولی بخش‌هایی از حکومت حاضر به همراهی نیستند، دیگر راهی باقی نمی‌ماند. وقتی خودم می‌گویم که من ترامپ را ترجیح می‌دهم یعنی راهی باقی نمی‌گذارند. مگر زمان انقلاب ما بی‌بی‌سی تمام اخبار را پخش نمی‌کرد؟ ملت شب‌ها اخبار بی‌بی‌سی را گوش می‌کردند تا از خبرها مطلع شوند. به‌نظرم سیاست غلط خودمان است که خارجی‌ها را تقویت می‌کند.

او گفت که آقایان رئیسی و محسنی اژه‌ای به این ادعاها رسیدگی کنند.

هاشمی در مورد پیش بینی از فعالیت سیاسی زنان در دوره‌ی دولت رئیسی گفت: با رفتارهای فعلی آقای رئیسی، فکر می‌کنم که باید بنا را بر خوش‌بینی بگذاریم. امیدوارم که اینها نمایش نباشد و آقای رئیسی به این رسیده باشد که جامعه به یک تحول واقعی نیاز دارد؛ به‌ویژه در حوزه‌ی زنان. چرا حرف بدبینانه بزنیم؟ انشاالله که خوب خواهد بود همه چیز.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy