Tuesday, Jul 20, 2021

صفحه نخست » آمیا؛ پرونده تروریستی فیصله‌نیافته رژیم ایران

arab20-1.jpgالعربیه - یکشنبه 18 ژوئیه 2021، بیست و هفتمین سالگرد انفجار مرکز یهودیان آرژانتین «آمیا» در بوئنوس آیرس در سال 1994 بود، که طی آن، در جریان حمله‌ای تروریستی به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، 85 نفر کشته و بیش از 300 نفر مجروح شدند.

به گزارش «ایران فوکوس»، تصمیم برای انجام این عملیات تروریستی در جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران به تاریخ شنبه 14 آگوست 1993، به ریاست رئیس‌جمهوری وقت علی اکبر هاشمی رفسنجانی و با حضور مشاوران امنیتی و نظامی حکومت گرفته شد.

علی خامنه‌ای، پس از تأیید نهایی این طرح، به ژنرال احمد وحیدی، فرمانده وقت «نیروی قدس» سپاه پاسداران ایران دستور داد تا این عملیات را اجرایی کند. عماد مغنیه، از فرماندهان حزب‌الله لبنان که بعدها به قتل رسید، از مجریان اصلی این عملیات تروریستی بود.

به گفته «ایران فوکوس»، جمهوری اسلامی برای لاپوشانی این عملیات تروریستی 10 میلیون دلار به رئیس جمهور وقت آرژانتین کارلوس مِنِم رشوه داد. هنگامی که روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» در ژانویه 2007 از این زد و بند پرده برداشت، مِنِم بی‌اعتبار شد، و خوان خوزه گالئانو، قاضی پرونده، نیز به دلیل مخدوش کردن روند دادرسی تحت بازداشت قرار گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

پس از قرار گرفتن وکیل برجسته آلبرتو نیسمان در راس کمیته حقیقت‌یاب آرژانتینی درباره آمیا، دادستانی فدرال آرژانتین سرانجام در 26 اکتبر 2006 علیه رفسنجانی و هفت وزیر دولت وی کیفرخواستی صادر کرده و خواستار دستگیری آنها شد. علی اکبر ولایتی، که در آن زمان وزیر خارجه ایران بود، و اکنون نیز مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی است، در کنار رفسنجانی از مهره‌های اصلی آن عملیات تروریستی بود.

به گزارش «ایران فوکوس»، در 12 ژانویه 2015، یعنی روزی که آلبرتو نیسمان قرار بود پشت درهای بسته در کنگره آرژانتین علیه دولت وقت این کشور به رهبری کریستینا فرناندز کرچنر بابت رشوه‌گیری از جمهوری اسلامی برای مسکوت گذاشتن پیگیری قضایی موضوع آمیا شهادت دهد، جسد خون آلود وی در خانه‌اش در کنار یک کلت کالیبر 22 میلی‌متری پیدا شد.

بدین ترتیب، عملیات تروریستی جمهوری اسلامی علیه مرکز یهودیان آرژانتین، که خونین‌ترین حادثه تروریستی در تاریخ این کشور است، کماکان پس از 27 سال یکی از پرونده‌های فیصله‌نیافتهٔ تروریسم حکومتی بین‌المللی در سطح جهان باقی مانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy