Wednesday, Jul 21, 2021

صفحه نخست » هشدار سینماگران ایران درباره خطر نابودی ایران

bbc_062121.jpgبی بی سی - بیش از ۳۳۰ نفر از سینماگران و کنشگران فرهنگی ایران در بیانیه‌ای با اعلام "همبستگی" با مردم "به جان آمده از ظلم و خشونت و تبعیض" خوزستان هشدار داده‌اند که ادامه این وضعیت به "نابودی ایران" منجر خواهد شد. تظاهرات مردم خوزستان در اعتراض به بی‌‌آبی و شعار علیه رهبر ایران دیشب برای ششمین شب متوالی ادامه داشته است.

آتش گشودن نیروهای امنیتی به روی تظاهرکنندگان معترض که خواسته‌شان تامین آب است، باعث خشم عمومی در شبکه‌های اجتماعی و حمایت بیشتر از معترضان شده است. دست‌کم تا کنون دو نفر در تظاهرات در شهرهای مختلف خوزستان کشته شده‌اند؛ هرچند منابع مختلف شمار کشته‌ها را بیش از این اعلام کرده و فعالان مدنی تصویر "پنج جوان و نوجوان کشته شده" را منتشر کرده‌اند.

سینماگران و فعالان مدنی در بیانیه‌ای کوتاه گفته‌اند: "ما با هم‌میهنان خوزستانی به جان آمده از ظلم و خشونت و تبعیض همبسته‌ایم. دزدسالارانی که با غارتگری به محیط زیست و منابع و فرهنگ ایرانیان تاخته‌اند، شایسته‌ی مسئولیت نیستند و تدوام این وضعیت، موجب نابودی ایران خواهد شد."

جعفر پناهی، مسعود کیمیایی، محمد رسول‌اف، مهوش شیخ‌الاسلامی، مهنار محمدی، بهمن قبادی، مرتضی کی‌منش، عبدالرضا کاهانی، نگار جواهریان، مهتاب کرامتی و علی مصفا از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

فیلم‌هایی از تجمعات دیشب، سه شنبه ۲۹ تیرماه، منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان جاده کلیدی ماهشهر سربندر را برای چندمین بار بسته‌اند هرچند بی‌بی‌سی به طور مستقل نمی‌تواند این گزارش را تایید کردند.

یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی به ما گفته است که بعد از بسته شدن جاده "بین معترضان و ماموران امنیتی درگیری اتفاق افتاد و تیراندازی شد."

مقام‌های امنیتی ایران می‌گویند یکی از نیروهای پلیس در درگیری‌ها کشته و برادر او زخمی شده است.

بدین ترتیب در جریان خشونتهای چند روز اخیر دستکم ۳ نفر کشته شده‌اند اگرچه منابع غیررسمی آماری بیشتر از این ارایه می‌کنند

امروز چهارشنبه ۳۰ تیرماه، علاوه بیانیه سینماگران و کنشگران مدنی، شماری دیگر از بازیگران و کارگردانان سینما هم برای اعلام حمایت از مردم خوزستان در خانه هنرمندان تجمع کردند از جمله نوید محمدزاده، فرشته حسینی و پگاه آهنگرانی بازیگران سینما.

تجمع‌کنندگان روی بعضی از کاغذها نوشته بودند "نوحه‌خوان، نوحه امسال تو خوزستان است. العطش؛ زمزمه طفل بلوچستان است."

جمعی از مستندسازان ایران هم پیشتر در بیانیه‌ای خواستار توجه به خواسته معترضان شده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy