Wednesday, Jul 21, 2021

صفحه نخست » حسن روحانی: چندصد نفر، مردم خوزستان نیستند

rouhani.jpg رادیو زمانه - حسن روحانی در اظهارنظر تازه‌ای درباره رویدادهای خوزستان و اعتراضات مردمی در این استان، از خوزستانی‌ها خواست اعتراضات خود را «قانونی» پیگیری کنند و «نگذارند دشمن سوءاستفاده کند». مسئولان محلی مردم معترض را تهدید به سرکوب کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نفت از مردم خوزستان خواست تا حساب خود را از کسانی که علیه حکومت شعار سر می‌دهند، جدا کنند.

روحانی مردم خوزستان را مردم «باتحمل» توصیف کرد و گفت: «باید حساب مردم خوزستان را از عده‌ای که شعارهای ناصحیح می‌دهند جدا کنیم. اعتراض در چارچوب قانون ایراد ندارد، اما ممکن است در این میان افراد نااهلی هم سوء استفاده کنند و با سلاح گرم تیراندازی کنند و یک عزیز ما کشته شود.»

او با بیان این‌که «چندصد نفر، مردم خوزستان نیستند» افزود: «نگذاریم دشمن‌های ما و افرادی که ضد ایران هستند خوشحال شوند و از یک حرکتی سوء استفاده کنند.»

خوزستان یک هفته است که صحنه اعتراضات خیابانی است. اعتراضات به بی‌آبی،‌ فقر و تبعیض نظام‌مند در این استان ابتدا در روز پنج‌شنبه ۲۴ تیر از سوی شهروندان عرب از مناطق عرب‌نشین آغاز شد و سپس به دست‌کم ۲۲ شهر این استان از جمله اهواز، سوسنگرد،‌ ایذه، دزفول،‌ بهبهان، ماهشهر، آبادان و ... گسترش یافت.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

هنوز تعداد جان‌باختگان اعتراضات خوزستان مشخص نیست، اما تاکنون دست‌کم نام ۹ شهروند معترض که به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، مطرح شده: میثم عچرش، فرزاد فریسات (الفریساوی)، محمد عباس الکنانی، محمد عبداللهی، محمد کروشات، مصطفی منیعاوی، قاسم خضیری و هادی بهمنی. مقام‌های رسمی هنوز کشته شدن همه این شهروندان را تأیید نکرده‌اند.

حسن روحانی در حالی از کشتن شهروندان به‌دست «افراد مسلح» سخن می‌گوید که پیش از او خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی نیز گفته بود معترضان دو نفر را کشته‌اند. پیشتر هم رسانه‌های متعلق به نیروهای امنیتی تلاش کرده بودند کشتگان اعتراضات را به سود خود مصادره کنند.

حسن روحانی بدون اشاره به چگونگی حل بحران کنونی در خوزستان با بیان این‌که «۲۹۵ هزار هکتار زمین کشاورزی را در خوزستان احیا کرده‌ایم»، ضمن دفاع از عملکرد دولت خود تنها به این اکتفا کرد که دستور داده معاون اولش «شخصاً به خوزستان برود».

او در همین حال خوزستان را «قلب تپنده ایران» نامید و گفت دولت «با همه قدرت و امکانات» در خدمت مردم خوزستان است.

شب گذشته (چهارشنبه) دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی خوزستان با انتشار بیانیه‌ای با بیان این‌که «مطالبات به‌حق مردم خوزستان در خصوص حقابه استان قابل فهم است»، همزمان مردم معترض خوزستان را «اغتشاشگر، مزدور بیگانه، منافقین کور دل، تجزیه‌طلب و عناصر پلید ضد انقلاب» نامید و گفت: «با ایجاد هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی و اخلال در نظم عمومی قاطعانه مقابله می‌کنیم و با عوامل آن به‌شدت هرچه تمام‌تر براساس نص قانون برخورد نموده و در این راستا از هیج‌گونه اقدام قانونی مضایقه نخواهد شد.»

علی فرهمندپور، فرماندار دزفول، نیز با تایید گسترش اعتراضات به این شهر مردم معترض را «اغتشاشگر» نامید و گفت: «عده‌ای با سوء استفاده از اعتراض کشاورزان برخی مسیرها را بسته و مشکلاتی ایجاد کردند ولی برای امنیت دزفول با هیچ کس تعارف نداریم و با اغتشاشگران به‌شدت برخورد می‌کنیم.»

خبرگزاری‌های مهر نیز گزارش داده است که محمد کعب عمیر، نماینده شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در جمع معترضان گفت: «اشخاصی بین شما نفوذ کرده‌اند که می‌خواهند این اعتراض مسالمت‌آمیز را به حرکت ضد نظام تبدیل کنند.»

شب گذشته، اعتراضات خوزستان در هفتمین شب در ایذه و مسجد سلیمان و دیگر مناطق ادامه یافت و فریاد همبستگی از دیگر نقاط ایران بلندتر شد.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان چهارشنبه ۳۰ تیر در دست‌کم شهرهای ایذه و شیبان و ماهشهر و مسجدسلیمان و خور موسی و سوسنگرد به خیابان آمدند و در مواردی با نیروهای امنیتی درگیر شدند.‌ در یزدانشهر اصفهان نیز مردم در حمایت از خوزستان به خیابان آمده‌اند.

شماری از هنرمندان سینما و تلویزیون، کانون نویسندگان ایران، خانه سینما و خانه موسیقی در تجمعات و بیانیه‌هایی از مردم خوزستان حمایت کردند.

همچنین اینترنت موبایل در خوزستان به‌شدت محدود و در شب هفتم اعتراضات در آبادان، اهواز، گچساران و خرمشهر قطع شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy