Monday, Jul 26, 2021

صفحه نخست » کمیته بین‌المللی المپیک، سوابق تیرانداز سپاه را بررسی می‌کند

olympics_062621.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

منابع خبری مستقل، از «طرح سوال» کمیته بین‌المللی المپیک در مورد «هویت ورزشی» جواد فروغی، تیرانداز پاسدار جمهوری اسلامی در رقابت‌های المپیک خبر داده‌اند.

هم‌زمان، روزنامه «بیلد» چاپ آلمان، در تیتری پرسیده است؛ «آیا تیرانداز طلایی ایران، یک سرباز تروریست است؟»

«جواد فروغی»، تیرانداز کاروان المپیک ایران در رقابت‌های تپانچه ۱۰ متر المپیک توکیو، به نخستین مدال طلای ایران رسید. او با ۴۱ سال سن تبدیل به مسن‌ترین ورزشکار ایرانی شد که در رقابت‌های المپیک به مدال طلا دست یافته بود.

دقایقی پس از اعلام خبر قهرمانی جواد فروغی، خبرگزاری فارس با تیتر «پرستارِ پاسدار»، او را از «مدافعان حرم» نامید که با عضویت در «سپاه قدس» در سوریه حضور داشت.

مدافعان حرم به جنگجویان شاخه خارجی سپاه پاسداران گفته می‌شود که در جنگ‌ها و منازعات سوریه، از حکومت «بشار اسد» مقابل نیروهای «داعش» و همچنین گروه‌های مخالف دولت مستقر، دفاع می‌کردند.

در فیلمی که خبرگزاری فارس از یک مصاحبه قدیمی جواد فروغی، پیش از همه‌گیری کرونا منتشر کرده است، این تیرانداز سپاه پاسداران مدعی می‌شود که در سوریه در کنار عملیات‌های نظامی، امور پرستاری از مجروحین را هم انجام می‌داده است. او گفته بود در طول جنگ، «بیمار و مجروح داعشی» را درمان کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

خبر قهرمانی یک پاسدار که عضو سپاه قدس بوده و در جنگ سوریه حضور داشته، بازتاب‌های متفاوتی در ایران داشت.

برخی از کاربران فضایی مجازی، تصاویر جواد فروغی را با تیرانداز پایگاه بسیج خیابان آزادی در سال ۱۳۸۸ مقایسه کردند. تیراندازی که به سوی معترضین به انتخابات ریاست‌جمهوری را هدف مستقیم گلوله قرار داد و سه نفر از جمله یک مادر و فرزندش را مقابل درب مهد کودک، کشت.

برخی دیگر، گفته‌های جواد فروغی در مورد آماده‌سازی برای حضور در المپیک را با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به معترضان آبان ۹۸ مقایسه کردند.

جواد فروغی گفته بود به دلیل نداشتن امکانات کافی، در «زمین غیراستاندارد» یا در «زیرزمین بیمارستان بقیه‌الله» تمرین تیراندازی می‌کرد. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، جواد فروغی را پرستار بیمارستان «بقیه‌الله» معرفی کرده بودند؛ بیمارستانی که متعلق به سپاه پاسداران است.

برخی از کاربران ایرانی با توییت‌هایی، از جواد فروغی با عناوینی مانند «کودک‌کُش»، «مزدور» و «محافظ دیکتاتوری بشار اسد» یاد کردند.

واکنش‌های داخلی، همراهی برخی رسانه‌های بین‌المللی را هم به همراه داشت. روزنامه بیلد، از تاثیرگذارترین رسانه‌های آلمان و اروپای مرکزی، ماهیت جواد فروغی را با با یک علامت سوال به چالش کشیده است.

بیلد در تیتر خود می‌پرسد آیا تیرانداز قهرمان ایران «سرباز تروریست» است و سپس در بخشی از گزارش خود به گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های سپاه پاسداران در ایران اشاره می‌کند.

مواردی مانند «تمرین تیراندازی در زیرزمین بیمارستان نظامی»، «وابستگی به سپاه قدس» و همچنین «مبارزه برای بشار اسد» به صراحت در گزارش بیلد به چشم می‌خورد.

این رسانه آلمانی، بشار اسد را «دیکتاتور سوریه» نامید که جواد فروغی در لباس سپاه قدس برای او مبارزه کرده بود.

بیلد سپاه قدس را «شاخه نظامی برون مرزی» سپاه پاسداران نامید که چهار دهه اخیر وظیفه «ترورهای خارج از کشور» را برعهده داشته است. این رسانه به ادای احترام پاسدار کاروان ورزشی ایران به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز اشاره داشت.

حالا یک منبع مطلع از توکیو به «ایران‌وایر» می‌گوید که کمیته بین‌المللی المپیک از کمیته المپیک جمهوری اسلامی خواسته است، در مورد پیشینه جواد فروغی، توضیحاتی روشن و کامل ارائه کند.

طبق منشور کمیته بین‌المللی المپیک، ورزشکاران نیروهای نظامی کشورهای عضو این کمیته، مجاز هستند در رقابت‌های المپیک شرکت کنند. اما این قانون مشمول نیروهای نظامی مورد تایید کشورها است، نه نیروهای شبه‌نظامی یا ارتش‌هایی که از سوی نهادهای بین‌المللی، تحریم شده‌اند یا به عنوان نیروهای تروریستی شناخته می‌شوند.

خبرگزاری فارس، تایید کرده است که آقای فروغی عضو سپاه قدس بود. اتحادیه اروپا روز چهارشنبه دوم شهریور ۱۳۹۰ سپاه قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران ایران را به اتهام ارائه کمک و پشتیبانی به حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان سوریه تحریم کرد. همچنین ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران و سپاه قدس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

به این ترتیب جواد فروغی یکی از نیروهای یک نهاد تروریستی از سوی مجامع بین‌المللی شناخته می‌شود که در رقابت‌های المپیک توکیو، صاحب مدال طلا شده و آن را به صورت مستقیم به رهبر جمهوری اسلامی اهدا کرده است.

منابع خبری ایران‌وایر در کمیته ملی المپیک ایران می‌گویند که «رضا صالحی امیری» رییس این کمیته، مدارکی دال بر فعالیت دو ساله جواد فروغی در رشته تیراندازی را از طریق فدراسیون تیراندازی در ایران جمع‌آوری کرده و تحویل کمیته بین‌المللی المپیک داده است.

هنوز به صورت روشن مشخص نیست که واکنش کمیته بین‌المللی المپیک به حضور یکی از نیروهای سپاه قدس در رقابت‌های المپیک چه خواهد بود.

جواد فروغی، تیرانداز سپاه قدس پس از کسب مدال طلای رقابت‌های المپیک با تبریک فوری مقامات عالی‌رتبه مانند «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی و «ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور آتی جمهوری اسلامی مواجه شد.

تصاویری از آقای فروغی کنار ابراهیم رییسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او را در حرم امام هشتم شیعیان، دوشادوش ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد.

همچنین یک روز پس از کسب این مدال طلا، سفارت ایران در توکیو هدیه‌ ۱۰ هزار دلاری (معادل ۲۴۰ میلیون تومان) به آقای فروغی پرداخت کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy