Friday, Jul 30, 2021

صفحه نخست » نیروهای امنیتی مادران دادخواه معترض را در متروی صادقیه تهران پس از ضرب و شتم بازداشت کردند

madaran.jpg رادیو زمانه - جمعی از مادران دادخواه که فرزندان آنها در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ کشته شدند، در میدان آزادی تجمع کردند و ضمن پیوستن به اعتراض‌های تابستان ۱۴۰، خواستار حمایت از این اعتراض‌ها شدند.

نیروهای امنیتی پس از ضرب و شتم مادران دادخواهی که جمعه هشتم مرداد در میدان آزادی تجمع برپا کرده بودند، آنها را بازداشت کردند. بر اساس ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی از لحظه بازداشت آنها منتشرشده، این مادران دادخواه در زیرزمین ایستگاه متروی صادقیه بازداشت شده اند.

جمعی از مادران دادخواه که فرزندان آنها در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ کشته شدند، در میدان آزادی تجمع کردند و ضمن پیوستن به اعتراض‌های تابستان ۱۴۰۰، خواستار حمایت از این اعتراض‌ها شدند. مادران با در دست داشتن تصاویر فرزندان کشته‌شده خود در میدان آزادی تجمع کردند. یکی از مادران گفت سجاد رضایی قبل از کشته شدن در همین‌جا (میدان آزادی) عکس گرفته بود. محبوبه رضایی مادر پژمان قلی‌پور، در میان تجمع‌کنندگان گفت: «بسه بردگی بسه، ما نمی‌گیم از ما حمایت کنید از خودتون حمایت کنید.»

پژمان قلی‌پور، از جان باخته‌های اعتراض‌های آبان ۹۸ در مارلیک است که با اصابت سه گلوله به سینه، یک گلوله به قلب که از پشتش خارج شد و یک گلوله دیگر که به ابرویش خورد، کشته شد. بر أساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دو مأمور زن محبوبه رضایی را به شدت کتک زدند. مادران میلاد محققی، ابراهیم کتابدار، فرهاد مجدم، وحید دامور، و رضا معظمی گودرزی، و خواهران ابراهیم کتابدار و حمید رسولی، و خاله سجاد رضایی در میان بازداشت‌شدگان هستند.

بیشتر بخوانید:

تجمع مادران دادخواه آبان ۹۸ در میدان آزادی در حمایت از اعتراض‌های سراسری

جمعه هشتم مردادماه جمعی از مادران دادخواه که فرزندان آنها در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، در میدان آزادی تهران به منظور حمایت از اعتراض‌های سراسری تابستان ۱۴۰۰ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در تصاویری که توسط اکانت «۱۵۰۰ تصویر» منتشر شد، مادران با در دست داشتن تصاویر فرزندان کشته‌شده خود در میدان آزادی تجمع کردند. یکی از مادران گفت سجاد رضایی قبل از کشته شدن در همین‌جا (میدان آزادی) عکس گرفته بود.

مادر پژمان قلی‌پور، در میان تجمع‌کنندگان گفت: «بسه بردگی بسه، ما نمی‌گیم از ما حمایت کنید از خودتون حمایت کنید.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

پژمان قلی‌پور، از جان باخته‌های اعتراض‌های آبان ۹۸ در مارلیک است که با اصابت سه گلوله به سینه، یک گلوله به قلب که از پشتش خارج شد و یک گلوله دیگر که به ابرویش خورد، کشته شد.

این مادران پس از تجمع در میدان آزادی، در خیابان راهپیمایی کردند و شعار «اتحاد اتحاد» و «بی‌غیرتا نشستن منتظر چی هستن» سر دادند.

از تاریخ ۲۴ تیرماه موج جدیدی از اعتراض‌ها به بی‌آبی، ‌ فقر و تبعیض نظام‌مند در خوزستان ابتدا از سوی شهروندان عرب از مناطق عرب‌نشین آغاز شد و سپس به دیگر مناطق گسترش یافت. دامنه این خیزش به اهواز، سوسنگرد، ‌ ایذه، دزفول، ‌ بهبهان، ماهشهر، آبادان و ... کشیده شد.

از همان هفته نخست، شهروندان دیگر مناطق ایران نیز رفته‌رفته در همبستگی با خوزستان دست به اعتراض زدند. شهرهایی چون تهران، کرج، تبریز، یزدانشهر اصفهان، کرمانشاه، کردکوی گلستان، بهارستان اصفهان و... شاهد این دست اعتراض‌ها بوده‌اند.

همانند آن‌چه که در آبان ۹۸ اتفاق افتاد و شمار زیادی از شهروندان معترض به واسطه سرکوب خونین نیروهای امنیتی کشته شدند، در جریان اعتراض‌های تابستان ۱۴۰۰ نیز نیروهای امنیتی بار دیگر به سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها دست زدند.

شمار کشته‌شدگان اعتراض‌های تابستان ۱۴۰۰ به طور دقیق مشخص نیست اما عفو بین‌الملل کشته شدن دست کم هشت معترض را تأیید کرده است. تاکنون دست‌کم نام ۱۱ شهروند معترض که به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، مطرح شده: میثم عچرش، فرزاد فریسات (الفریساوی)، علی الساری، محمد عباس الکنانی، محمد عبداللهی، مصطفی مرمضی، محمد کروشات، مصطفی منیعاوی، قاسم خضیری و هادی بهمنی. مقام‌های رسمی هنوز کشته شدن همه این شهروندان را تأیید نکرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy