Saturday, Jul 31, 2021

صفحه نخست » "پاسخ سخت اسرائیل برای حمله پهپادی سپاه"

farda30-1.jpgروز جمعه شبکه خبری عربی العالم، وابسته به رادیو تلویزیون حکومتی ایران، اعلام کرد: «منابع مطلع مقاومت در منطقه اعلام کردند که حمله صورت گرفته به کشتی اسرائیلی در شمال دریای عمان، در پاسخ به حمله اخیر [اسرائیل] به فرودگاه «ضبعه» منطقه قصیر سوریه صورت گرفت.»

***

اسرائیل: حمله به نفتکش کار ایران است، باید به آن پاسخ سختی داد

رادیو فردا - وزیر خارجه اسرائیل روز جمعه هشتم مرداد گفت، حمله به کشتی متعلق به یکی از شرکت‌های این کشور در سواحل عمان، کار ایران بوده و می‌بایست «پاسخ سختی» به جمهوری اسلامی داده شود.

ساعاتی پیش از این بیانیه اعلام شده بود که نفتکش مرسر استریت، تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است و در جریان حمله به این کشتی٬ دو نفر از خدمه آن کشته شده‌اند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای تصریح کرد که به وزیر خارجه بریتانیا گفته است می‌بایست به حمله‌ای که به کشته‌شدن دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی منجر شد، واکنش سختی نشان داده شود.

یائیر لاپید تاکید کرد، ایران صرفا مشکل اسرائیل نیست، بلکه صادر کننده تروریسم، ویرانی و بی‌ثباتی است که به همه ما آسیب می‌رساند. جهان نباید در مقابل تروریسم ایران که به آزادی کشتیرانی نیز لطمه می‌زند، سکوت کند.

ایران هنوز به این اتهامات وزیر امور خارجه اسرائیل پاسخ نداده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اما به دنبال انتشار گزارش‌ها در خصوص حمله به نفتکش مرسر استریت، شبکه تلویزیونی «العالم» وابسته به حکومت ایران نیز گزارش داد که نیروهای «مقاومت» در سوریه مسئول حمله به این نفتکش هستند.

العالم می‌گوید، حمله به این نفتکش در پاسخ به حمله اسرائیل به فرودگاه ضبعه منطقه قصیر سوریه صورت گرفته که در آن دو نفر از «عناصر مقاومت» کشته شده بودند.

این در حالی است که منابع مطلع آمریکایی و اروپایی به رویترز نیز گفته‌اند که مظنون اصلی حمله به این نفتکش، ایران است اما هنوز برای اعلام نظر قطعی در این باره زود است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا هم به رویترز گفته است که این نفتکش با یک پهپاد مورد حمله قرار گرفته است.

در همین حال، شرکت دریانوردی «زودیاک» در بیانیه‌ای کشته شدن دو خدمه این کشتی را تایید کرد.

طبق این بیانیه، پس از این حمله، نیروی دریایی آمریکا به کمک نفتکش مرسر استریت آمده و آن را تا ساحل اسکورت کرده است.

دولت بریتانیا نیز تایید کرده است که یک شهروند این کشور در سانحه‌ای در نزدیکی سواحل عمان کشته شده است.

همزمان، پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» نیز تایید کرده است که این نفتکش در اجاره شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم» متعلق به ایال اوفِر تاجر معروف اسرائیلی است.

نیویورک تایمز هم به نقل از مقامات اسرائیل گزارش داد حمله به این کشتی باری به‌وسیله «چند پهپاد» از سوی حکومت ایران در سواحل عمان انجام شده است.

ابراز نگرانی آمریکا

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ نیز درباره حمله به نفتکش مرسر استریت ابراز نگرانی کرده است.

ند پرایس در حساب کاربری توییتر خود نوشته است، با خانواده‌هاییکه عزیزانشان را در حمله به کشتی مرسر استریت در شمال دریای عرب از دست داده‌اند، ابراز همدردی می‌کنیم. ما عمیقا از وقوع این حمله نگران هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است٬ ما برای کمک‌رسانی و یافتن حقایق در این‌باره به طور اضطراری در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود هستیم.

بیاینه زودیاک

زودیاک در اطلاعیه‌ای گفته است این کشتی تحت مدیریت این شرکت است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند اما مالک اصلی آن یک ژاپنی است.

واحد عملیات تجاری نیروی دریایی بریتانیا هم ضمن تایید وقوع این حمله گفت که تحقیقات درباره آن را آغاز کرده است.

بر این اساس، نفتکش «مِرسِر استریت» شامگاه پنجشنبه در نزدیکی جزیره «مصیره» در سواحل شمال شرقی عمان هدف حمله قرار گرفت. مقامات عمان هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

دفتر مدیریت دریانوردی زودیاک در لندن نیز روز جمعه در توییتی نوشت در زمان حادثه، این کشتی در شمال اقیانوس هند حرکت می‌کرد و بدون محموله از دارالسلام عازم فجیره بود.

این نخستین بار نیست که یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی آب‌های ایران هدف حمله قرار می‌گیرد.

در فروردین‌ماه سال جاری نیز یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی امارت‌نشین فجیره در امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفت، و در همان زمان هم تلویزیون دولتی اسرائیل به نقل از مقام‌های این کشور، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy