Tuesday, Aug 3, 2021

صفحه نخست » بلینکن: پاسخ به حمله ایران «گروهی» خواهد بود

arab2.jpgالعربیه - پیامدهای حمله پهپادی ایران به نفتکش اسرائیلی «میرسر استریت» در دریای عرب در نزدیکی عمان همچنان ادامه دارد و در این راستا ایالات متحده متعهد شد که به همراه هم‌پیمانان خود به ایران «پاسخ گروهی» خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه دوشنبه، گفت:«در تماس تنگاتنگ و هماهنگ با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها هستیم. پاسخ به حمله‌ای که ایران نقش داشتن در آن را رد کرده به طور «گروهی» خواهد بود.
بلینگن مجددا تاکید کرد که کشورش به این نتیجه رسیده و آن این‌که ایران در حمله پهپادی پنج‌شنبه به نفتکش میرسر استریت نقش دارد.
شایان ذکر است در حمله ایران به نفتکش میرسر استریت در دریای عرب که در موقع حادثه پرچم لیبریا را بر افراشته و تحت مالکیت یک شرکت ژاپنی و توسط شرکت زودیاک ماریتایم اسرائیل مدیریت می‌شود 2 تن از خدمه آن، یکی تبعه بریتانیا و دیگری تبعه رومانی کشته شدند.

تهدید مستقیم

افزون بر آن بلینکن این اقدام خصمانه ایران را «تهدیدی مستقیم علیه آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی» توصیف کرد. او در ادامه گفت:« سلسله‌ای از اقداماتی که ایران طی چند ماه اخیر انجام داده است را مشاهده کردیم، از جمله آن علیه حرکت حمل و نقل دریایی، بنابراین مطمئن نیستم که این اقدام مشخصا چیز جدیدی است یا به نوعی در ارتباط با دولت جدید (ایران) هشداری است برای یک چیزی دیگر.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین افزود که «از این اقدام ایران چنین بر می‌آید که این کشور به میزان زیادی غیر‌مسئولانه رفتار می‌کند.»
از سویی جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید، دوشنبه، تاکید کرد، که « اسرائيل حق دارد تصمیماتی که در ارتباط با ایران مناسب می‌بیند را اتخاذ کند»، او همچنین «اقدامات ایران را چالش و تهدیدی در سایه برنامه هسته‌ای افسارگسیخته» آن توصیف کرد.

واکنش در کنگره

در همین حال، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا گفت که «حمله پهپادی ایران به نفتکش متعلق به اسرائیل در نزدیکی عمان نشان دهنده یک اقدام تروریستی آشکار است و باید با واکنش قاطع مواجه شود.»

ریش در توییتر خود نوشت: «من به خانوادههای دو غیرنظامی کشته شده در این حمله تسلیت می‌گویم. برای مقابله با برنامه پهپادهای ایران و تروریسم منطقه‌ای آن باید اقدامات بیشتری انجام شود.»

اسرائیل: باید هم اکنون علیه ایران اقدام کنیم

از طرفی بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به این‌که ایران در یک سال گذشته دست‌کم به 5 فروند کشتی دیگر در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده است. گفت:«اسرائيل برای محافظت از شهروندان خود در برابر هر آن که برای حمله به ما تلاش می‌کند، ابزارهای زیادی دارد.»
وزیر دفاع اسرائيل همچنین گفت «اقدام تروریستی ایران که باعث کشته شدن دو غیر‌نظامی شده، سطح تنش‌ها میان دو کشور را افزایش داده و ما باید هم اکنون علیه ایران اقدام کنیم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy