Wednesday, Aug 4, 2021

صفحه نخست » وقتی هواپیمای آب‌پاش ایران در ترکیه بود، تنگه هایقر در آتش سوخت

fire_080221.jpgایندیپندنت فارسی - آتش‌سوزی در تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد در استان فارس به کشته شدن چهار نفر از اهالی منطقه منجر شده و آتش‌سوزی گسترده تنگه هایقر در ارتفاعات زاگرس خسارات جانی و محیط‌ زیستی برجای گذاشته است؛ در حالی که نیروهای محلی و فعالان محیط‌زیست از همان ابتدا بر ضرورت اعزام تجهیزات اطفای حریق همچون بالگرد و هواپیمای آب‌پاش تاکید کرده بودند.

در روزهای اخیر اعزام هواپیما و تجهیزات هوایی آب‌پاش ایران به ترکیه برای کمک به مهار آتش در جنگل‌های این کشور با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. چرا که در سال‌های گذشته بسیاری از مراتع و جنگل‌های رشته‌کوه‌ زاگرس در آتش سوختند و بخش زیادی از این تخریب‌ها به دلیل کمبود یا نبود تجهیزات مهار آتش اتفاق افتاد و سپاه پاسداران از اعزام تجهیزات هوایی به مناطق درگیر آتش خودداری کرد.

عصر روز دوشنبه (۱۱ مرداد)، در مناطقی از تنگه هایقر واقع در شهرستان فیروزآباد استان فارس، یک آتش‌سوزی رخ داد که شعله‌های آن ظرف مدت کوتاهی به دیگر ارتفاعات منطقه نیز سرایت کرد.

با وقوع آتش‌سوزی در این منطقه از فعالان محیط‌زیستی گرفته تا نیروهای امداد محلی، به روش‌های گوناگون از جمله ارسال ویدیو و پیام در شبکه‌های اجتماعی ارسال تجهیزات تخصصی برای مهار آتش را خواستار شدند. آنان تاکید کردند که اطفای حریق در نقاط صعب‌العبور و ارتفاعات فقط از طریق بالگرد امکان‌پذیر است. در نهایت پس از گذشت حدود ۱۷ ساعت، گروه‌های امداد محلی با تجهیزات محدودی که داشتند موفق شدند برای مدتی کوتاه آتش را مهار کنند اما وزش باد و شدت گرمای هوا باعث شد آتش دوباره شعله‌ور شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

افشین نادری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد، در همین زمینه به خبرگزاری ایرنا گفت: «وزش باد، سخت‌گذر و صخره‌ای بودن محل آتش‌سوزی، دمای بالا و پوشش مرتعی خشک مهار آتش را دشوار کرده بود.»

حسین ارگیو، فرماندار فیروزآباد، روز چهارشنبه (۱۳ مرداد) گفت که استاندار فارس دستور اعزام سه فروند بالگرد به منطقه را صادر کرده است؛ اما دستور استاندار فارس زمانی صادر می‌شود که آتش خسارت‌های جانی و محیط‌ زیستی جبران‌ناپذیری برجای گذاشته است.

گزارش خبرگزاری ایسنا نشان می‌دهد که تجهیزات هوایی از جمله بالگرد آب‌پاش حدود ۲۴ ساعت پس از شروع آتش‌سوزی به منطقه اعزام شده که تا آن لحظه چهار نفر از اهالی روستای جبل النارويه شهرستان فيروزآباد جان خود را از دست داده و تعدادی نیز مصدوم شده بودند.

ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد یکی از قربانیان این حادثه از نبود امکانات کافی برای مهار آتش انتقاد می‌کند.

فرماندار فیروزآباد درباره چگونگی آسیب دیدن نیروهای محلی گفت: «تعدادی از عشایر در حال خاموش کردن آتش بودند که متاسفانه یک گردباد شدید آن‌ها را فراری داد و سه نفر از آنان حین فرار از گردباد و آتش، کشته و یک نفر نیز مصدوم شد.»

تاخیر در اعزام تجهیزات هوایی برای مهار آتش در ارتفاعات فیروزآباد در حالی اتفاق افتاد که ارسال امکانات هوایی ضد حریق ایران به ترکیه با انتقادات زیادی همراه شده است. یکی از منتقدان ناصر اصلاحی، رئیس انجمن دوستداران طبيعت فيروزآباد، بود که درباره نزديك شدن آتش به چاه‌های گاز منطقه هشدار داد و به اعزام هواپیماهای آب‌پاش ایران به ترکیه درحالی‌که مناطقی از زاگرس در آتش می‌سوزد، اعتراض کرد. او به خبرگزاری رکنا گفت: «با وجود اينكه آتش‌سوزی در يكی از نقاط شروع اطفاء شده بود، وزش باد آتش موجود در نقطه ديگر را به منطقه‌ای به نام آسياب بادی كشاند و از آنجا آتش به منطقه آلانه و حوالي چاه‌های گاز كشيده شد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تنگه هایقر یکی از عرصه‌های طبیعی زیبای استان فارس به شمار می‌رود که در پایین‌دست آن، سد هایقر احداث شده است. این تنگه در ۳۵ كيلومتری جنوب غرب شهرستان فيروزآباد قرار دارد و يكي از چشم‌نوازترين مناطق استان فارس است اما از عصر دوشنبه، بخشی از عرصه‌های طبيعی این منطقه آتش‌ گرفت و ظرف مدت ۴۸ ساعت از بین رفت.

فرماندار فیروزآباد صبح روز چهارشنبه (۱۳ مرداد) در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از مهار موقت آتش خبر داد ولی گفت که منطقه در حال پایش است و به دلیل وجود درختان کهنسال احتمال شعله‌ور شدن دوباره آتش وجود دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy