Monday, Aug 9, 2021

صفحه نخست » واکنش نیشدار نماینده مجلس به رئیسی

pen9.jpgنمی‌شود هم فحش داد، هم شعار، «دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی»

ایندیپندنت فارسی - ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در تماس تلفنی با رئیس جمهوری فرانسه، به مبهم‌گویی در باره بازگشت به مذاکرات احیای برجام ادامه داد. امانوئل مکرون از ایران خواست بدون اتلاف وقت، تعهدات خود را در چهارچوب توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی از سر گیرد و به مذاکرات وین برگردد. رئیسی در پاسخ بدون اشاره به نکته مشخصی، گفت: «در هر مذاکره‌ای، باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تامین شود.»

از سویی، به نوشته روزنامه اعتماد چاپ تهران، کمتر از یک هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در ایران، هنوز تهران پیام صریح و مشخصی به درخواست‌ها و مواضع طرفین توافق برجام نداده است.

ابراهیم رئیسی در تنها نشست خبری که از زمان پیروزی در انتخابات برگزار کرده است، از ایده بازگشت همه اعضای اولیه به اجرای کامل برجام حمایت کرد، و در سخنرانی مراسم تحلیف خود در جمع مهمانان خارجی، بر ضرورت رفع تحریم‌ها تاکید ورزید و اعلام کرد که دولت او از هر طرح دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌ها استقبال خواهد کرد.

همزمان، خبر‌های تاییده شده درباره نامزدی حسین امیرعبداللهیان برای مسند وزارت خارجه دولت سیزدهم و دیدار ۲ ساعته او در حاشیه مراسم تحلیف با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز به گمانه‌زنی‌ها درباره زمان‌بندی بازگشت ایران به مذاکرات در آینده‌ای نه چندان دور دامن زد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به نوشته اعتماد، هرچند حضور حسین امیرعبداللهیان (مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی) در کنار وی در مراسم تحلیف نشان داد که رئیس دولت، وزیر خارجه خود را انتخاب کرده است، اما تا اعلام رسمی نام اعضای کابینه و رای اعتماد به امیرعبداللهیان، ابهام‌ها درباره سمت و سوی سیاست خارجی ایران در چهار سال آتی به قوت خود باقی است.

اما روز دوشنبه، مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب عضو مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از آنچه به نظر می‌رسید رویکرد دولت آینده ایران در مذاکرات برجام باشد، گفت: «برای لغو تحریم‌ها نمی‌شود از این طرف فحش بدهیم و از آن طرف شعار بدهیم.»

او اضافه کرد: «البته من امیدوارم که [رئیسی و دولتش] بتوانند با دیپلماسی این موضوعات را حل کنند، منتها دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ تو نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی.»

مسعود پزشکیان، در زمینه هماهنگی و یکدست شدن سه قوه و انتظاراتی که مردم برای حل مشکلات خود دارند، گفت: «مردم اکنون انتظار دارند که مشکلات شود و این‌ها هم قول دادند که مشکلات را حل کنند. ما هم منتظر هستیم که این اتفاق انجام شود، در این مسیر هم کمک و هم دعا می‌کنیم تا موفق شوند.»

او در پیوند با سخنان رئیس‌جمهوری در روز تحلیف پیرامون لغو تحریم‌ها، بیان کرد: «حل این موضوعات با شعار نمی‌شود. نمی‌شود از این طرف فحش بدهیم و از آن طرف شعار بدهیم. البته من امیدوارم که بتوانند با دیپلماسی این موضوعات را حل کنند، منتها دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ تو نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی.»

پزشکیان با لحنی نیش‌دار افزود: « این که همه حرف ما را آن‌ها بپذیرند و ما هیچ حرفی از آن‌ها نپذیریم، خب تا حالا نشده. این‌ها [دولت رئیسی] اجرا کنند که ببینیم شدنی است یا خیر؟ یعنی این‌ها بلد هستند و قبلی‌ها بلد نبودند که می‌شود گرفت ولی هیچ چیزی نداد؟ این چیزی است که باید منتظر بود و دید که چطور می‌خواهند بگیرند. ما هم دعا می‌کنیم که بتوانند بگیرند، و ما هم یاد می‌گیریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy