Saturday, Aug 14, 2021

صفحه نخست » رضا پهلوی از سازمان بهداشت جهانی خواست درباره سوءمدیریت خامنه ای تحقیق کند

rp_081421.jpgبی بی سی - شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین و از مخالفان حکومت ایران، در نامه‌ای به مدیر سازمان بهداشت جهانی خواستار رسیدگی به عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی ایران و آیت‌الله خامنه‌ای در مدیریت کرونا شده است. او می‌گوید "سوءمدیریت عامدانه" در ایران باعث "کشتار جمعی" شده است.

آقای پهلوی در نامه به تیدروس غیبريسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، از او خواسته از ایران به عنوان یکی از اعضای این سازمان، درباره دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران برای ممنوعیت ورود واکسن تولید آمریکا و بریتانیا "بر اساس نظریه‌های مضحک توطئه" و "امتناع" او از کمک‌های بشردوستانه پزشکان بدون مرز و "دروغ" مقام‌های رسمی به سازمان بهداشت جهانی درباره آمار درست مرگ و میر تحقیق کند.

ولیعهد پیشین ایران در نامه‌اش گفته که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران "به جای خرید واکسن ۷۲۰ میلیون یورو صرف خرید داروی رمدسیویر کردند" که اکنون این دارو "با قیمت‌های نجومی در بازار سیاه به مردم درمانده ایران فروخته می‌شود."

شاهزاده پهلوی می‌گوید این مقدار پول می‌توانست برای خرید دست‌کم ۱۶۶ میلیون دوز واکسن استرازنکا استفاده شود که برای واکسیناسیون ۸۳ میلیون نفر کافی می‌بیود.

به نظر می‌آید استناد رضا پهلوی به سخنان جنجالی چند روز پیش علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، است که گفته بود: "ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم."

آقای پهلوی که در نامه‌اش نتیجه عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی و رهبر ایران را در حد "جنایت علیه بشریت" توصیف کرده، توضیح داده است: "عملکرد جمهوری اسلامی در طول همه‌گیری، بیش از سوء مدیریت و بی‌کفایتی، در حقیقت نشانگر کمپین مرگباری علیه مردم ایران است. بیمارستان‌های ایران، به‌ معنای واقعی کلمه، از اجساد سرریز شده است. ما از فاجعه‌ای در هراسیم که هنوز همه ابعاد آن برای ما مشخص نیست."

در طول چند روز گذشته علاوه بر آقای پهلوی، شمار دیگری از منتقدان حکومت ایران از جمله نرگس محمدی فعال حقوق بشر، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف کارگردانان سینما، شخص آیت‌الله خامنه‌ای را مسئول مرگ شهروندان ایرانی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ معرفی کرده و خواستار پاسخگویی او شدند.

رهبر ایران از آغاز شیوع ویروس کووید ۱۹ در ایران اظهارات متناقضی را درباره این بیماری بیان کرده که بر تصمیم‌گیری‌های کلان بهداشتی اثر گذاشته است. از جمله آنکه ابتدا آمریکا را متهم به ساخت ویروس کرد و سپس ورود واکسن از آمریکا و بریتانیا را ممنوع اعلام کرد. اما در تازه‌ترین سخنرانی خود از دولت جدید به ریاست ابراهیم رئیسی خواست که واکسن برای همه و به هر شکل از طریق واردات یا تولید برای مردم تامین شود.

او که بارها درباره واکسن نظر داده بود در سخنرانی چند روز پیش خود اعلام تعطیلی در کشور برای مقابله با شیوع کرونا را موضوعی "تخصصی" اعلام کرد که نیازمند بررسی در ستاد کرونا است.

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس در توییترش با به اشتراک گذاشتن سخنان آقای خامنه‌ای درباره قرنطینه به طعنه نوشت: "مگر واکسن مسأله تخصصی نیست؟!"

وضعیت قبرستان‌ها و بیمارستان‌ها

با وجود آنکه طبق آمار رسمی اعلام شده در روز شنبه ۲۳ مردادماه، در شبانه‌روز گذشته میزان موارد تازه ابتلا و مرگ به نسبت روز قبل آن کاهش یافته، اثری از بهبود شرایط در ایران دیده نمی‌شود.

در شبانه‌روز گذشته مرگ ۴۶۶ نفر ثبت شده است. مرگبارترین روز در موج پنجم کرونا مربوط به دوشنبه ۱۷ مرداد بود که ۵۸۸ نفر جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی ایران گزارش داده که روز گذشته جمعه ۲۲ مردادماه، رکورد دفن در بهشت زهرا که گورستان اصلی پایتخت است، شکسته شده و به جز درگذشتگان عادی، ۲۱۶ بیمار مبتلا به کرونا دفن شده‌اند.

یکی از مقام‌های محلی از مشهد، مرکز استان خراسان رضوی هم آمار درگذشتگان فقط در این شهر را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.

ارقامی که با در نظرگرفتن قرمز بودن بیشتر شهرهای ایران، با آمار رسمی تطابق ندارد.

تعطیل پنج روزه

دولت ایران امروز برای مهار وضعیت وخیم کرونا اعلام کرد به مدت پنج روز از دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مرداد اداره‌ها تعطیل خواهد بود جز کارهای ضروری گروه یک.

با وجود اعلام این تعطیلی پنج روزه و همزمان با عزاداری‌های محرم، شمار زیادی نگران افزایش سفرهای بین شهری و به دنبال آن شیوع بیشتر ویروس و موج دیگر کرونا هستند. اما دولت ایران سعی کرده با افزایش جریمه‌ها و ممنوعیت تردد بین استانی این مشکل را کاهش دهد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده به جز تعطیلی که از روز دوشنبه اجرا می‌شود، از فردا یکشنبه ساعت ۱۲ قانون منع تردد اعمال می‌شود و به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره ماشین‌های شخصی اجازه رفت و آمد ندارند.

واکسن در راه است؟

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران که دیروز سعی کرده بود با سرزدن به داروخانه اصلی محل توزیع دارو به افراد ناراضی در صف اطمینان بدهد که دارو تامین خواهد شد، امروز خبر داده که واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن قطعی شده و ۶۰ میلیون دوز واکسن دیگر هم باید وارد شود.

او وعده داده داروهای مورد نیاز در روزهای اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا صف و تجمع در داروخانه‌ها برداشته شود.

معصومه پاشایی بهرام، نماینده مجلس: متاسفانه تعدادی از واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع خارج شده و با مبالغ هنگفت در بازار سیاه به فروش رسیده است بطوریکه هر واکسن استرازنکا در بازار سیاه تا ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که که قیمت این واکسن‌ها نهایتا ۳۰۰ هزار تومان است



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy