Sunday, Aug 15, 2021

صفحه نخست » "اشرف غنی از افغانستان فرار کرد"

به گزارش همشهری، در پی حضور طالبان در کابل دقایقی قبل رسانه های افغانستانی خبر دادند اشرف غنی رئیس جمهور کابل را به مقصدی نامعلوم ترک کرده است.

ghani.jpg

***

دویچه وله - دو مقام افغان به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته‌اند که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان کشور را ترک کرده است. یک سخنگویان طالبان در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته است، انتقال کنترل بر شهر کابل به گونه‌ای صلح‌آمیز صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از دو مقام افغان گزارش داد که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان امروز یکشنبه ۲۵ مرداد (۱۵ اوت) کشور را ترک کرده است. این دو مقام نخواستند تا نامشان فاش شود.

آسوشیتد پرس در گزارش خود همچنین خبر داده است که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و و یک دستیار نزدیک دیگر اشرف غنی نیز به همراه او کشور را ترک کرده‌اند.

تاکنون مشخص نیست اشرف غنی افغانستان را به مقصد کدام کشور ترک گفتنه است.

این در حالی است که گفته می‌شود ملا برادر به کابل رفته است و سیاستمداران افغانستان تلاش می‌کنند تا انتقال قدرت در کابل به طور مسالمت‌آمیز انجام شود.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

عبدالستار میرزکوال، وزیر کشور افغانستان از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به طالبان خبر داده است. یکی از سخنگویان طالبان نیز در مصاحبه با فرستنده خبری الجزیره گفته است انتقال کنترل بر شهر کابل به گونه‌ای صلح‌آمیز صورت خواهد گرفت.

عبدالستار میرزکوال در یک نطق ضبط شده از مردم خواسته است دچار تشویش نشوند و اوضاع در کابل تحت کنترل است.

گفته می‌شود علی احمد جلالی، وزیر سابق کشور افغانستان و سفیر این کشور در آلمان، برای تشکیل یک دولت موقت وارد کابل شده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی اطلاعاتی درباره ترکیب احتمالی دولت موقت منتشر کرده‌اند. این در حالی است که هنوز نقش و جایگاه علی احمد جلالی در این دولت روشن نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک اعلام کرده است که ریاست دولت موقت را جلالی، سیاستمدار ۸۱ ساله، بر عهده خواهد گرفت. این در حالی است که هنوز نسبت به توافق طالبان با ریاست جلالی بر دولت موقت تردید وجود دارد.

احتمال می‌رود عبدالله عبدالله، سیاستمدار ارشد دولت افغانستان و دومین فرد صاحب قدرت در دولت این کشور، نقش مهمی در انتقال قدرت ایفا کند. عبدالله مذاکره‌کننده ارشد دولت افغانستان با ملا برادر، رهبر طالبان در خارج از افغانستان بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy