Sunday, Aug 15, 2021

صفحه نخست » اعلام حمایت ایران از تشکیل شورای هماهنگی برای انتقال قدرت در افغانستان به طالبان

zarif_081421.jpgمحمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی، ضمن حمایت از تشکیل «شورای هماهنگی» در افغانستان، گفت که جمهوری اسلامی ایران برای «مصالحه» در افغانستان تلاش می‌کند.

وزیر خارجه ایران عصر یکشنبه در توئیتی نوشت که این شورا می‌تواند زمینه‌ساز «انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار» باشد.

در پی خروج اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، و شماری از مسئولان دولتی از کشور، «شورای هماهنگی» متشکل از شماری از رهبران سیاسی ایجاد شد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، می‌گوید که این شورا با هدف «جلوگیری از هرج‌ومرج و جهت اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» تشکیل شده است.

آقای کرزی به‌همراه عبدالله عبدالله، رئیس شواری عالی مصالحه ملی، و گلبدین حکمتیار، امیر حزب اسلامی افغانستان، از بنیان‌گذاران این شورا هستند.

اواسط تیرماه امسال، نمایندگانی از طالبان و دولت افغانستان در اجلاسی دو روزه به میزبانی جواد ظریف در تهران دیدار کرده بودند تا پیرامون «مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی» گفت‌وگو کنند.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان در روزهای اخیر تقریبا تمام افغانستان را تصرف کرده است.

شبکه خبری طلوع افغانستان گزارش داده است که با خروج آقای غنی از کشور، عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله افغانستان رهبری دولت انتقالی را در دست خواهد داشت.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که علی احمد جلالی، وزیر پیشین کشور افغانستان، به عنوان گزینه احتمالی ریاست دولت موقت افغانستان معرفی شده است.

دو مقام طالبان اما به رویترز گفته‌اند که «دولت انتقالی» در کار نخواهد بود و آن‌ها انتظار دارند قدرت را به طور کامل در اختیار بگیرند.

بر اساس گزارش‌ها، آقای غنی به همراه حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، و یک دستیار نزدیک دیگر خود کشور را ترک کرده است. خبرگزاری رویترز نیز نوشته است که آقای غنی با همراهانش به تاجیکستان رفته‌اند.

در همین حال، گفته می‌شود که ارگ ریاست جمهوری افغانستان در پایتخت به دست شبه نظامیان طالبان افتاده است.

سفارت آمریکا در کابل در پیامی به شهروندان این کشور که هنوز از افغانستان خارج نشده‌اند، هشدار داد که وضعیت امنیتی در پایتخت افغانستان به سرعت در حال تغییر است و با توجه به گزارش‌های دریافتی مبنی‌بر حمله به فرودگاه، از آمریکایی‌ها خواست که فعلا به پناهگاه‌ها بروند.

روسیه اعلام کرده است در حال حاضر ضرورتی برای تخلیه کارمندان سفارت خود در کابل نمی‌بیند.

شبه‌نظامیان طالبان طی یک هفته گذشته تقریبا کل افغانستان را تصرف کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy