Monday, Aug 16, 2021

صفحه نخست » پیام رهبران ارشد طالبان پس از پیروزی

pen16.jpgایندیپندنت فارسی - وحیده پیکان کارشناس حوزه آسیای میانه - ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر طالبان در قطر و مولوی عبدالسلام حنفی، معاون او، در پیامی ویدیویی پیروزی طالبان را تبریک گفتند. این نخستین پیام مقام‌های ارشد طالبان پس از تصرف تقریبا کامل افغانستان است.

ملا برادر در پیامش تصریح می‌کند که تصور نمی‌کرده که طالبان افغانستان را به این زودی و آسانی تصرف کند. او می‌گوید: «این پیروزی بزرگ را به همه مردم افغانستان به‌ویژه شهروندان کابل و سپس به مجاهدانمان تبریک می‌گوییم. از آنجا که تصور نمی‌کردیم به این صورت در افغانستان موفقیت به‌دست آوریم، این مدد و نصرت خداوند بوده است. خداوند پیروزی‌هایی نصیب ما کرد که در دنیا بی‌مانند است. حالا باید شکرگزار خداوند و از او راضی باشیم. باید در برابر او سر فرود آوریم و مغرور نشویم.»

طالبان در کمتر از یک ماه تمام افغانستان به استثنای استان پنجشیر را با کمترین مقاومت نیروهای دولت افغانستان تصرف کرد. آنان اکنون در تدارک برنامه‌ریزی برای حکومتداری در افغانستان‌اند. پیش از این، آن‌ها از یک حکومت فراگیر ملی سخن می‌گفتند اما پس از اینکه اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، بدون تحویل قدرت کشور را ترک کرد، این گروه خود را فاتح جنگ می‌خواند و حکومتی یکدست را طلب می‌کند.

آقای برادر در پیام خود به مسئولیت‌های این گروه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مسئولیت‌های ما اکنون بیشتر است؛ چرا که اکنون زمان امتحان و آزمایش ما فرا رسیده است. با گذشت زمان هر روز بیشتر و بیشتر در معرض آزمون قرار خواهیم داشت تا نشان دهیم که چگونه به مردم خود خدمت می‌کنیم، چگونه امنیت آنان را تامین می‌کنیم و چگونه می‌توانیم به مردم اطمینان دهیم که در آینده زندگی امنی خواهند داشت. به همه مردم می‌گوییم که برای ایجاد امنیت و فراهم کردن زندگی بهتر آنان در حد توان تلاش می‌کنیم.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این در حالی است که سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه ۱۵ اوت، اعلام کرده که در افغانستان حقوق بشر نقض می‌شود و از طالبان خواسته است به حقوق بشر احترام بگذارند و از خود خویشتنداری نشان دهند.

مولوی عبدالسلام حنفی نیز در همین پیام تصویری خطاب مردم می‌گوید: «به تمام شهروندان کابل اطمینان می‌دهیم که امنیتشان تامین خواهد شد و هیچ مشکل و بی‌نظمی پیش نخواهد آمد. مجاهدین امارت اسلامی در همه حوزه‌ها مشغول کارند. به مراجع دیپلماتیک هم اطمینان می‌دهیم که هیچ مشکلات امنیتی پیش نخواهد آمد.»

او می‌افزاید: «امید ما این است که هرکس در حکومت قبلی کار کرده است تشویش نداشته باشد. ما نمی‌خواهیم که هیچ فردی از ملت افغانستان از کشوربیرون رود.»

رهبران طالبان درک کرده‌اند که مردم افغانستان به دلیل سختگیری‌‌های حکومتداری طالبان خود را در امان نمی‌دانند و از همین رو می‌کوشند اعتماد مردم را جلب کنند. در این راستا، آن‌ها چندین بار اعلام کرده‌اند که تمام مردم افغانستان اعم از نظامیان و غیرنظامیان افغان را عفو کرده‌اند اما برخی کارشناسان بر این باورند که اگرچه ممکن است طالبان در شروع همه را عفو کنند، با گذشت زمان مانند دولت جمهوری اسلامی ایران افراد را شناسایی و مجازات خواهند کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy