Monday, Aug 16, 2021

صفحه نخست » مشاور امنیت ملی آمریکا: دیگر حاضر به ماندن در کشوری نیستیم که نیروهای افغانستان در آن نمی‌جنگند

solivan.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، همزمان با انتقادها از سیاست آمریکا در قبال افغانستان، ضمن دفاع از سیاست این کشور درباره خارج ساختن نظامیان از خاک افغانستان تا پایان اوت، گفت: به این باور رسیدیم اگر چندین دهه دیگر نیز در افغانستان باقی می‌ماندیم، با وجود تمامی تلاش‌ها برای تقویت ارتش افغانستان، آنان باز هم به تنهایی قادر به دفاع از کشور نخواهند بود. ‌

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، در گفتگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی»، در دفاع از مواضع دولت آمریکا برای خارج کردن تمامی نظامیان آن کشور از افغانستان تا پایان ماه اوت، به پرسشی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در برابر ورود به دهه سوم جنگ داخلی در أفغانستان با آن روبرو بود، اشاره کرده و دلیل اصلی سقوط کابل و تصرف قدرت توسط شبه‌نظامیان طالبان را عدم جنگیدن نیروهای افغانستان عنوان نمود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

جیک سالیوان، در این گفتگو، با اشاره به پایبندی جو بایدن نسبت به تصمیم خود، گفت: درسی که ما طی دو هفته اخیر در افغانستان گرفتیم، این بود اگر ما یک تا ده سال دیگر هم در خاک افغانستان باقی می‌ماندیم، با وجود تمامی تلاش‌ها برای آموزش، صرف هزینه و تجهیزات در این کشور، یا حتی از بین رفتن جان سربازان آمریکایی، باز هم نیروی نظامی این کشور به تنهایی قادر به دفاع از خاک خود نخواهد بود.

به گفته مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، در چنین شرایطی واشنگتن حاضر به «ادامه جنگ در أفغانستان برای یک دهه دیگر» نیست، در حالی که «نیروهای افغانستانی برای کشور خود نمی‌جنگند».

جیک سالیوان با بیان اینکه، ایالات متحده آمریکا، دیگر حاضر به «اعزام هزاران سرباز آمریکایی برای درگیر شدن در یک جنگ داخلی نیست»، افزود: طالبان با سرعتی غیرمنتظره قدرت را تصرف کرد، اما با وجود حوادث دلخراشی که در فرودگاه کابل رخ داد، رئیس‌جمهوری به تصمیم خود پایبند است.

مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، به حمله یازدهم سپتامبر اشاره کرده و افزود: به یک دلیل و برای مجازات افرادی که به ما حمله کردند به أفغانستان رفتیم، یک دهه پیش بن لادن را مجازات کردیم اما دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر نیست نیروهای آمریکایی را برای جنگ داخلی در أین کشور که نیروهای افغانستانی باید برای آن بجنگند، اعزام کند.

جیک سالیوان با اشاره به خروج دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی از خاک أفغانستان و با یادآوری این نکته که آمریکا از توان و نیروی کافی برای هر گونه مداخله‌ای برخوردار است، متذکر شد: این موضوع را بطور شفاف به طالبان منتقل کردیم که هر گونه اقدامی در رابطه با خروج دیپلمات‌ها و سربازان آمریکایی با پاسخ آمریکا مواجه خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy