Thursday, Aug 26, 2021

صفحه نخست » نخستین پیرو تمام‌عیار خامنه‌ای در راس وزارت خارجه ایران

صدای آمریکا - یک کارشناس امور ایران در رسانه‌ای که خود را «نبض خاورمیانه» می‌خواند، وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی را نخستین پیرو تمام و کمال فلسفه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در راس وزارت خارجه جمهوری اسلامی توصیف می‌کند.

علی هاشم، روز چهارشنبه ۳ شهریور (۲۵ اوت) در مقاله‌ای در «ال-مانیتور» می‌نویسد حسین امیرعبداللهیان نه تنها برگزیده رهبر جمهوری اسلامی است، بلکه یک خامنه‌ای‌گرای تمام‌عیار دانسته‌ می‌شود.

***

AM.jpg***

هاشم می‌نویسد بسیاری از متحدان حکومت ایران در منطقه، امیرعبداللهیان را به عنوان عمده‌ترین دیپلمات «محور مقاومت»، همکار نزدیک حسن نصرالله رهبر حزب‌الله، و دوست نزدیک قاسم سلیمانی می‌شناسند.

هاشم، نویسنده ستون «نبض ایران» در «ال-مانیتور»، یادآور می‌شود برخلاف جواد ظریف، که سال‌های بسیار در آمریکا کار کرده و درک عمیقی از زبان انگلیسی و غرب دارد، آقای امیرعبداللهیان بیشتر عمر حرفه‌ای خود را در خاورمیانه گذرانده و از تفاوت‌های ظریف فرهنگی میان جوامع منطقه آگاه است.

هاشم می‌نویسد، امیرعبداللهیان در کتاب خود به نام «ناکار آمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی» استدلال می‌کند که رویدادهای خاورمیانه و شمال آفریقا بعد از سال ۲۰۱۱ به کاهش نفوذ آمریکا انجامید و هویت اسلامی را در میان جوانان منطقه تقویت کرد. در همان کتاب، درباره آن چه تلاش آمریکا برای ایجاد تفرقه میان جمهوری اسلامی و روسیه در سوریه توصیف می‌کند، هشدار داده، و بارها بر جنبه راهبردی رابطه حکومت ایران با دولت‌های چین و روسیه تاکید کرده است.

به نوشته علی هاشم، همه می‌دانند که امیرعبداللهیان مانند تمام وزیران خارجه قبلی، برگزیده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است؛ ولی از نظر پایبندی به اصول انقلاب اسلامی در عین عمل‌گرایی در سیاست خارجی، امیرعبداللهیان نخستین خامنه‌ای‌گرای تمام‌عیار در مقام وزیر خارجه دانسته می‌شود.

هاشم می‌نویسد، امیرعبداللهیان هنگامی که مشاور رئیس مجلس بود، در منطقه و فراتر از آن، به مانند یک وزیرخارجه در سایه در منطقه به کار پرداخت. این فرصتی بود که بدون فشار و دور از وزارت امور خارجه و پروتکل‌های آن، عمل کند. او از طریق دیدار با گروه‌های اعزامی و برگزار کردن کنفرانس و دادن مصاحبه، یک جایگزین برای سیاست خارجی حکومت ایران ارائه داد.

نویسنده «ال‌-مانیتور»‌ براساس بیانات امیرعبداللهیان پیش از گرفتن رای اعتماد از مجلس، پیش‌بینی می‌کند که وی هر چند در مذاکرات احیای برجام شرکت می‌کند، اما این مذاکرات را از اولویت‌های اصلی کشور نمی‌داند. از دید امیرعبداللهیان، اولویت با منطقه - یعنی همسایگان عرب، همسایگان آسیای مرکزی، ترکیه، روسیه و به یقین، چین، شریک راهبردی حکومت ایران - است.

علی هاشم می‌افزاید از دید متحدان و شرکای حکومت ایران - از عراق تا سوریه، لبنان، فلسطین، و یمن - رابطه‌های شخصی امیرعبداللهیان با بشار اسد سوریه، نصرالله در لبنان، جناح‌های فلسطینی، و گروه حوثی یمن، بر چگونگی برخورد «محور مقاومت» با منافع ایران در هنگام بروز اختلاف، حتی با متحدان سنتی آن، تاثیر بزرگی خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy