Friday, Aug 27, 2021

صفحه نخست » "سرانجام حماقت بایدن کار خودش را کرد"

***

biden_082721.jpgسخنرانی بایدن بدون انتقاد و بدگویی از طالبان: "حملات، کار داعش شاخه خراسان بود"

رادیو پیام اسرائیل - جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه پنجشنبه (۴ شهریور) در یک نشست خبری، با جدا کردن تروریست‎‌های طالبان از داعش اعلام کرد که حملات مرگبار روز پنحشنبه، کار داعش خراسان بوده است. بایدن گفت که می دانیم چه کسانی این حملات را انجام داده اند. ما آن‌ها را پیدا می‌کنیم و تاوان می‌گیریم. بایدن افزود که "دستور حمله به مواضع داعش در افغانستان را صادر کرده‌ است". این سخنان بایدن در حالی است که اطلاعات زیادی از مواضع، امکانات و تجهیزات داعش خراسان در دست نیست و مشخص نیست که چگونه می‌توان "مواضع" یک گروه تروریستی را که دست به عملیات انتحاری غیر متعارف و غیر متمرکز می‌زند، مورد حمله قرار دارد. او گفت که ما به داعش در مکان و زمانی که خودمان انتخاب می کنیم، حمله خواهیم کرد. این سخنان که نشان از زمانی نامعلوم برای واکنش به حملات روز پنجشنبه کابل داشت، در حالی است که بایدن پیش از این قول داده بود که در صورت ایجاد هرگونه اختلال در روند تخلیه از افغانستان و یا حمله به نیروهای آمریکایی، پاسخی سریع و قاطع نشان دهد.

جو بایدن در تمام طول سخنرانی خود، از هرگونه بدگویی و یا انتقاد از طالبان پرهیز کرد و سعی نمود که تمام مسئولیت حملات انتحاری روز پنحشنبه را به گردن داعش بیاندازد و در مورد کوتاهی و یا ناتوانی ظالبان در تامین امنیت خارج از فرودگاه، هیچ انتقادی بر زبان نیاورد.

بایدن وضعیت در افغانستان را مدام در حال تغییر دانست و گفت که به صورت مستمر اطلاعات لازم را به او می رسانند. او سربازان کشته شده در اتفجارهای پنجشنبه را قهرمان خواند که جان خود را برای نجات دیگران به خطر انداختند.

او افزود: «عملیات خروج از افغانستان، در تاریخ بی سابقه بوده است. بیش از ۱۰۰ هزار شهروند آمریکایی، شرکا و همکاران آمریکا، و افغان‌هایی که به ما کمک کردند، در ۱۱ روز گذشته از افغانستان خارج شده‌اند».

بایدن گفت که از احتمال انجام حملات تروریستی، از پیش با خبر شده بود. او گفت که "تروریست‌ها هزینه حملات خود را خواهند پرداخت".

جو بایدن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، مبنی بر احتمال اعزام سربازان بیشتر به افغانستان برای تامین امنیت و سهولت عملیات خروج، با رد نکردن این امکان، گفت: «من به ارتش گفته‌ام که نیازهای خود را با من در میان بگذارد و من به این نیازها پاسخ خواهم داد. اما نیروهای نظامی گفته‌اند که فعلا ترجیح می‌دهند طبق همان برنامه پیشین، به عملیات تخلیه تا موعد مقرر ادامه دهند».

بایدن گفت که "ماموریت خود را تکمیل خواهیم کرد و پس از خروح نیروهایمان، به حمایت و محافظت از آمریکایی‌هایی که بخواهند از افغانستان خارج شوند، ادامه خواهیم داد و به آن‌ها کمک خواهیم کرد که از که خاک افغانستان را ترک کنند".

جو بایدن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که "آیا آمریکا به طالبان اعتماد دارد؟" گفت که "ما به طالبان اعتماد نداریم اما اعتماد ما به چیزی است که به نفع آن‌هاست. به نفع طالبان است که داعش خراسان توسعه پیدا نکند."

بایدن در مورد پیشنهاد استفاده از فرودگاه بگرام به جای فرودگاه کابل برای عملیات تخلیه، گفت که "به او توصیه شده بود که فرودکاه بگرام مناسب نیست و بهتر است از فرودگاه کابل استفاده کند و او این توصیه را پذیرفت".

جو بایدن، تا زمانی که یکی از خبرنگاران از او پرسید که "آیا مسئولیت آن‌چه که در افغانستان رخ داده است را می‌پذیرید؟" از پذیرش مسئولیت خود سخنی بر زبان نیاورده بود. او در پاسخ به این خبرنگار گرفت: «بله، می پذیرم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy