Saturday, Aug 28, 2021

صفحه نخست » حمله آمریکا به داعش خراسان

isk_082721.jpgرادیو فردا - ارتش آمریکا اعلام کرد که گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش خراسان را در افغانستان را هدف قرار داده است.

بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده٬ سنتکام٬ گفت، پهپاد آمریکایی یک طراح حملات گروه داعش خراسان را در ولایت ننگرهار هدف قرار داده و کشته است.

این سخنگوی سنتکام تاکید کرده است که گزارشی از تلفات غیر نظامیان دریافت نشده است.

یک مقام نظامی آمریکا هم گفته است، یک پهپاد ریپر ایالات متحده از یک پایگاه در خاورمیانه به پرواز در آمد و یک «طراح» گروه داعش خراسان را که در صدد برنامه‌ریزی حمله به نیروهای آمریکایی در کابل بود را هدف قرار داد.

این مقام اضافه کرده است، این برنامه‌ریز گروه داعش به همراه یک همدستش در یک خودرو هدف قرار گرفتند.

این حمله کمتر از ۴۸ ساعت پس از حمله مرگبار به فرودگاه بین المللی کابل صورت گرفت. گروه داعش خراسان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.

این در حالی است، شمار شهروندان افغانی که در حملات مرگبار به این فرودگاه کشته شدند به ۱۷۰ نفر رسید. در این حمله ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی نیز کشته شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

مقام‌های بیمارستانی و امنیتی می‌گویند، شمار تلفات این حملات احتمالا افزایش خواهد یافت.

پنتاگون هم اعلام کرده است، بر خلاف ارزيابی‌های اوليه اين حمله مرگبار در مقابل یکی از ورودی‌های فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی توسط يک بمب‌گذار انتحاری انجام شده است.

در همین حال، کاخ سفید و پنتاگون٬ روز جمعه نسبت به حملات دیگر به فرودگاه بین المللی کابل هشدار دادند.

سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است٬ چند روز آینده تخلیه افراد از فرودگاه کابل خطرنا‌ک‌ترین روزهای عملیات تخلیه از این فرودگاه خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفت که ایالات متحده معتقد است هنوز تهدیدهای «مشخص و معتبری» علیه فرودگاه فرودگاه بین المللی حامد کرزی وجود دارد.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرد، ما مطمئناً آماده‌ایم و انتظار اقدامات مجدد را در آینده داریم. او اضافه کرد، ما این تهدیدها را بسیار دقیق ، و تقریباً در زمان واقعی زیر نظر داریم.

نیروهای ایالات متحده و متحدانش تلاش‌هایشان را برای تخلیه شهروندان خود و افغا‌‌ن‌های در معرض خطر تا پیش از ۳۱ اوت مهلت تعیین شده توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از دو دهه حضور نظامی در افغانستان تشدید کرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از جمله بیش از۳۰۰ شهروند آمریکایی تخلیه شدند.

مقامات آمریکایی اضافه کردند، در مجموع حدود پنج هزار و ۱۰۰ آمریکایی تخلیه شده‌اند و حدود ۵۰۰ نفر دیگر در انتظار خروج هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، در حالی که هزاران نفر تخلیه شده‌اند ، شمار بسیار بیشتری نیز می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، اما نمی‌توانند.

وضعیت فرودگاه کابل

در همین حال، سخنگوی پنتاگون گزارش‌ها در خصوص به دست گرفتن کنترل فرودگاه کابل توسط طالبان را رد کرد.

جان کربی گفت، آنها کنترل هیچ یک از ورودی‌ها را ندارند . آنها کنترل عملیات پروازی فرودگاه را دست ندارند و ارتش آمریکا همچنان کنترل آن را در اختیار دارد.

در همین زمینه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ گفت، مشخص نیست وضعیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی پس از پایان یافتن ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان یعنی ۳۱ اوت به وضعیت عادی بازگردد.

ند پرایس اضافه کرده است، در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای بهره برداری از این فرودگاه پس از خروج آمریکا و سایر نیروهای بین المللی در دست اجرا نیست، اما بحث‌هایی بین ایالات متحده، طالبان و کشورهای منطقه در مورد سرنوشت این فرودگاه در جریان است.

وزیر دفاع فرانسه هم روز جمعه اعلام کرد که عملیات تخلیه شهروندان فرانسوی از افغاستان به پایان رسیده است.

فلورانس پارلی در توییتی ضمن اعلام این مطلب تا کید کرد، فرانسه عملیات خود را برای کمک به کسانی که نیازمند خروج از افغانستان هستند، ادامه می‌دهد.

به گفته وزیر دفاع فرانسه، در جریان بحران کنونی افغانستان، نزدیک به سه هزار نفر ، از جمله بیش از دو هزار و ۶۰۰ افغان، به فرانسه آورده شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy