Saturday, Aug 28, 2021

صفحه نخست » اعتماد مردم یک مقداری آسیب دیده + توصیه‌های خامنه‌ای به دولت جدید

kham_082821.jpgرادیو بین المللی فرانسه - آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با ابراهیم رئیسی و وزیران کابینه‌اش اعتراف کرد که کشور در وضعیت دشواری قرار دارد و اعتماد مردم به دولت از بین رفته است. او از اعضای دولت خواست که در صورت اشتباه، فوراً از مردم عذرخواهی کنند. به طور کلی در سخنان خامنه‌ای، نگرانی از وجود شکاف عمیق میان حاکمیت و مردم دیده می‌شود.

صبح روز شنبه ۶ شهریور، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در حضور اعضای دولت جدید، ابراز امیدواری کرد که تشکیل این دولت "سرآغاز مبارکی برای ملت و کشور باشد".

خامنه‌ای شرایط کشور را "دشوار" توصیف کرد و گفت "باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست". او گفت که هنگام بروز اشتباه باید سریعاً از مردم عذرخواهی شود و مسئولان باید از "اشرافی‌گری و نگاه از بالا" پرهیز کنند و با مردم روابط "برادرانه و دوستانه" داشته باشند.

به گفتۀ خامنه‌ای "عدالت‌ورزی" در ایران عقب مانده و امروزه برخی روش‌های رایج مدیریتی، "نافی عدالت است". او مثال زد که در توزع یارانه‌ها "باید فاصلۀ طبقات محروم با طبقات برخوردار کم شود".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او همچنین دولت را به "فسادستیزی" و مبارزه با "ویژه‌خواری" ترغیب کرد. به گفتۀ او اجرای صحیح روند خصوصی‌سازی "می‌توانست اقتصاد کشور را حقیقتاً شکوفا کند اما متأسفانه به طور صحیح اجرا نشد و فسادهایی به وجود آمد".

بی‌اعتمادی مردم

توصیۀ دیگر خامنه‌ای به دولت، "موضوع بسیار مهم احیای اعتماد و امید مردم" بود. او گفت: "اعتماد مردم بزرگترین سرمایۀ دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، یکی شدن حرف و عمل مسئولان است".

او خطاب به اعضای دولت رئیسی گفت: "اگر وعده‌ای دادید و امکان تحقق آن میسر نشد، این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود".

او همچنین گفت که نباید "از درون دولت حرفهای مختلف بیرون بیاید"، زیرا نبود انسجام و هماهنگی "حالت رهاشدگی امور را در مردم القاء می‌کند". خامنه‌ای استفاده از "دیدگاه‌های نخبگان خارج از دولت" را نیز توصیه کرد.

فرهنگ خوب و بد

به عقیدۀ خامنه‌ای، گذشته از "موضوع فوری کرونا"، مهمترین اولویت کشور ابتدا اقتصاد و بعد از آن، فرهنگ و رسانه و علم است. او به "تلاش‌های خوب دولت گذشته در مورد واکسن و واردات آن" اشاره کرد و گفت: "مردم باید چهار مسئولیت یعنی ماسک زدن، رعایت فاصله، اهمیت به تهویه هوا و بالاخره شستشوی دستها با صابون را قبول کنند"...

خامنه‌ای به هیئت دولت تأکید کرد که "حل مشکلات اقتصادی را موکول به رفع تحریم‌ها نکنید و برنامه‌ریزی‌ برای رفع مشکلات را با فرض وجود تحریم‌ها انجام دهید".

وی سپس در باب اهمیت فرهنگ نیز دستور داد که "ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید... البته با فساد اخلاقی و فساد در زمینۀ فرهنگ نیز بدون رودربایستی مقابله کنید". او به طور کلی راه اصلی مواجهه با جنگ نرم دشمن را "حمایت از حرکت‌های صحیح در زمینۀ فرهنگ و ایستادن در مقابل حرکت‌های غلط" دانست.

خامنه‌ای نگفت که درست و غلط در زمینۀ فرهنگ را چه کسی تعیین می‌کند.

آمریکا: گرگ وحشی یا روباه حیله‌گر

به گفتۀ رهبر جمهوری اسلامی گسترش تجارت خارجی با ۱۵ کشور همسایه بسیار مهم است و نباید دیپلماسی کشور را به پروندۀ اتمی وابسته کرد. او سپس مطابق معمول انتقاد از آمریکا را آغاز کرد و گفت: "آمریکایی‌ها وقاحت را از حد گذرانده‌اند و با وجود آنکه جلو چشم همه از برجام خارج شدند، اکنون جوری صحبت و طلبکاری می‌کنند که گویا جمهوری اسلامی از برجام خارج شده"... به گفتۀ او دولت کنونی آمریکا هیچ فرقی با دولت قبل ندارد، "زیرا چیزی که در زمینۀ هسته‌ای از ایران مطالبه می‌کند، با یک زبان دیگر همان چیزی است که ترامپ مطالبه می‌کرد".

خامنه‌ای اضافه کرد که اروپایی‌ها هم در کارشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکایی‌ها نیستند و همیشه طلبکارند.

خامنه‌ای آمریکایی‌ها را "گرگ‌های وحشی و درنده" خواند و سپس افزود که "البته گاهی نیز مانند روباه حیله‌گر هستند که مظهر آن وضعیت امروز افغانستان است"...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy