Wednesday, Sep 29, 2021

صفحه نخست » نروژ یک استاد آلمانی-ایرانی دانشگاه را به نقض تحریم‌‌های ایران متهم کرد

national29.jpgایران اینترنشنال - یک شهروند آلمانی-ایرانی که استاد دانشگاهی فنی در نروژ است به دلیل دعوت از چهار محقق از ایران و در اختیار قرار دادن یک آزمایشگاه به آنان به نقض تحریم‌ها علیه تهران متهم شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک دادستان نروژ روز چهارشنبه هفتم مهر اعلام کرد محققان دعوت‌شده به معلوماتی دسترسی داشتند که می‌تواند در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به کار گرفته شود.

همچنین یک شبکه تلویزیونی نروژ گزارش داد که در دوره زمانی فوریه ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، این استاد دانشگاه که هویتش اعلام نشده، چهار محقق ایرانی را به دانشگاه علم و فناوری نروژ در شهر تروندهایم، سومین شهر بزرگ نروژ دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، مدت زمان اقامت هر یک از این محققان ایرانی متفاوت بوده است.

دادستان فردریک رانکه به این شبکه تلویزیونی گفت: «مهم‌ترین موضوع این است که ایرانی‌ها به دانشی دسترسی داشتند که می‌تواند در برنامه هسته‌ای ایران به کار برده شود. ما نمی‌گوییم در این مورد صادق است، اما این خطر بالقوه‌ای است که جدی است.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این دادستان اعلام کرد استاد دانشگاه به نقض تحریم‌های ایران، قوانین کنترل صادرات و قانون نروژ در زمینه رخنه اطلاعاتی متهم شده و با مجازات احتمالی ۱۰ سال زندان روبه‌روست.

نروژ با این که عضو اتحادیه اروپا نیست، اما به همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران پایبند بوده و از تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا علیه ایران طی مدت چند سال حمایت کرده است.

به گفته وکیل نروژی این استاد دانشگاه، او اتهام‌ها علیه خود را رد کرده است.

این وکیل دادگستری گفت موکلش نروژ را ترک کرده، اما آماده است تا برای محاکمه به این کشور بازگردد.

با این حال، اداره امنیت داخلی نروژ این استاد دانشگاه را مظنون به نقض داده‌ها با ارائه دسترسی غیرمجاز دیگران به یک سیستم کامپیوتری دانسته است.

به گفته دادستان، نقض واقعی داده‌ها هنگامی رخ داده که برنامه‌ای از طرف یکی از محققان مهمان روی این سیستم نصب شده است. این محقق که با دانشگاه هیچ ارتباطی نداشته می‌توانسته داده‌ها را برای خود بردارد.

همچنین رییس بخش مهندسی سایبرنتیک دانشگاه علم و فناوری نروژ به روزنامه این دانشگاه گفت استاد ایرانی و مهمانانش «در یک مدت کوتاه به طور فشرده» از آزمایشگاه خاصی که آزمایشگاه نانو مکانیکی نام دارد، استفاده کرده اند.

بر اساس این گزارش، در این آزمایشگاه می‌توان تحقیقات پیشرفته‌ای درباره خواص انواع آلیاژهای فلزی انجام داد و قدرت و سختی آنان را بررسی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy