Saturday, Sep 4, 2021

صفحه نخست » آقای پوتین! کمک‌های روسیه به ایران را لیست کنید

1FC71693-A344-4EDD-A590-A65E5D82A910.jpegاحسان شادی طی یادداشتی در ستون نقد روز روزنامه جهان صنعت با عنوان آقای پوتین! کمک‌های روسیه به ایران را لیست کنید نوشت: همه ایرانیان ساکن این سرزمین که در سال‌های ۱۳۵۸ تا چند سال بعد در مراکز آموزشی به ویژه در مدارس و در مقاطع گوناگون درس می‌خواندند هنوز طنین صدای مرگ بر شوروی پس از مرگ بر آمریکا در یاد و حافظه‌شان باقی مانده است.


آن روز‌ها نظام سیاسی ایران روسیه را مظهر و نماد امپراتوری کمونیستی می‌دانستند که با مکتب اسلام ناسازگاری ذاتی دارد. در آن سال‌ها شوروی یکی از کشور‌های اصلی در تجهیز نظامی صدام حسین در جنگ با ایران بود. با فرو ریختن شوروی کمونیستی و روی کار آمدن بوریس یلتسین و نیز ولادیمیر پوتین مناسبات ایران با روسیه که حالا دیگر اقمار خود را از دست داده است جور دیگری شد. ایرانیان به مرور شاهد کاهش و سپس مرگ بر شوروی شدند و این داستان ادامه دارد. خصومت نظام سیاسی ایران، اما با آمریکا هرگز بهبود نیافته است و در هر دوره از دوره‌های پس از جنگ بر میزان خصومت افزوده شده است.

نظام سیاسی حاکم بر آمریکا در همه سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده، در آشکار و پنهان کوشش کرده است به ایران آسیب بزند و با دو تحریم گسترده در اوایل دهه ۱۳۹۰ و تحریمی که از ۱۳۹۷ شروع شد و ادامه دارد اقتصاد ایران را زیر فشار قرار داده است و این راه را تا رسیدن به یک توافق ادامه خواهد داد. آمریکایی‌ها، اما با صراحت در این باره اظهارنظر کرده و عمل می‌کنند. ایران برای رهایی از تنگنا‌های سیاسی و اقتصادی محاصره از سوی آمریکا رویکرد به شرق را در دستور کار قرار داده و بر این کار اصرار دارد.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به جای اینکه درباره پیشرفت‌های مناسبات ایران با کشورش سخن بگوید از اینکه آمریکا به ایران در داستان پاندمی کرونا کمک نمی‌کند سخن گفته است. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، طی سخنانی در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: ایران امروز با توجه به شرایط همه‌گیری نیاز به کمک دارد، اما غرب محدودیت‌ها علیه این کشور را لغو نمی‌کند.


ایرانیان در روز‌های تازه سپری شده خبر‌هایی از بدعهدی روسیه در ارسال و فروش واکسن اسپوتنیک به ایران شنیده‌اند و از اینکه روسیه خود را دوست ایران می‌داند، اما از دادن کمک به ایران خودداری کرده است بسیار ناراحت هستند. به آقای پوتین باید گفت لطفا کمک‌های روسیه به ایران را در این سال‌ها در حوزه‌های گوناگون مثل فروش تجهیزات موشکی یا تسریع در ساخت نیروگاه دوم بوشهر یا کمک به ایران برای صادرات نفت یا سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از نفت و گاز ایران و کمک به ایران برای اینکه صادرات نفت را ادامه دهد، فهرست کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy