Saturday, Sep 4, 2021

صفحه نخست » بازداشت یکی از رهبران برجسته حوثی‌ در یمن هنگام بازگشت از ایران

arab4.jpgالعربیه - منابع امنیتی دولت قانونی یمن، روز شنبه، 4 سپتامبر اعلام کردند، نیروهای امنیت مرزی این کشور هفته گذشته « حسن علی یحیی العماد» یکی از رهبران حوثی و برجسته‌ترین مبلغ فرقه‌گرایی رژیم ایران در یمن را دستگیر کردند.

به گفته این منابع، العماد که از ایران برگشته بود، کوشید با مشخصات و لباس مبدل از طریق گذرگاه زمینی وارد منطقه «شحن» در استان المهره شود اما با تلاش نیروهای امنیت مرزی شناسایی و دستگیر شد.

حسن علی یحیی العماد یکی از خطرناک‌ترین رهبران ایدئولوژیک شبه نظامیان حوثی و برجسته‌ترین مرجع نشر فرقه‌گرایی حوثی‌ها محسوب می‌شود. او با یک زن ایرانی ازدواج کرده و خانه‌ای در تهران دارد.

پدر وی، یحیی العماد، نام دارد و از مهمترین شخصیت‌های فرقه‌گرا و یکی از مهمترین بنیانگذاران جنبش حوثی‌های تروریست وابسته به رژیم ایران در یمن محسوب می‌شود.

333.jpg العماد به همراه بشار اسد

***

حسن العماد در دهه نود میلادی به همراه برادرانش توسط سفارت ایران در صنعا با بورس تحصیلی مجانی به قم فرستاده شد. او پس از طی مراحل تحصیلات حوزوی به نشر فرقه‌گرایی در یمن و جذب بقیه حوثی‌ها در چارچوب پروژه مذهبی جمهوری اسلامی مشغول شد.

جمع‌آوری پول برای حمایت از حوثی‌ها

العماد و خانواده‌اش علاوه بر ایفای نقش در جنگ‌های صعده و تبلیغ در رسانه‌های فارسی و عربی، به حوزه‌های علمیه و زیارتگاه‌های شیعیان در ایران و عراق تردد کرده و برای حمایت از گروه تروریستی حوثی کمک مالی جمع آوری می‌کردند.

العماد همچنین مسئول هماهنگی کمیته ویژه‌ای بود که تهران برای حمایت از حوثی‌ها در رسانه‌ها از طریق کادرها و دانشجویان یمنی حاضر در حوزه‌ها ایجاد کرده بود. بودجه این کمیته توسط مجلس ایران تصویب و اختصاص داده می‌شود.

پروژه رژیم ایران در یمن

العماد همچنین تعدادی از سازمان‌ها و موسسات خیریه حوثی را اداره می‌کند که اجرای برنامه‌ها و طرح‌های ایران در یمن را بر عهده دارند، از جمله سازمان «آینده عدالت» و بنیاد «علم و کار».

او در سال 2006 تامین مالی و نظارت بر یک گروه حوثی را بر عهده داشت که ترور علی عبدالله صالح رئیس جمهوری فقید یمن را برنامه‌ریزی می‌کرد. در آن هنگام العماد در تهران بود که پس از آن در سال 2011 به یمن بازگشت.

او از سال 2006 تا زمان دستگیری میان صنعا و تهران در تردد بود. او در سال 2015 به دلیل آغاز عملیات ائتلاف عربی به رهبری سعودی، نتوانست از یمن خارج شود، تا اینکه در سال 2016 با هواپیمای سازمان ملل متحد بار دیگر از صنعا به تهران سفر کرد.

تکریم العماد توسط سپاه پاسداران

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران ایران، در ژوئیه 2020 طی کنفرانس «مجاهدین در تبعید» در تهران که برای تجلیل از شخصیت‌ها و سازمان‌های خارجی زیر نظر سپاه پاسداران برگزار شد، از حسن العماد تجلیل کرد.

چهار برادر دیگر حسن العماد نیز مناصب مهمی در ساختار سیاسی حوثی‌ها دارند. از جمله علی العماد که رئیس سازمان مرکزی سانسور و کنترل حوثی‌ها است.

احمد العماد برادر حسن العماد هم سرپرست تیم ارتباط خارجی شبه نظامیان کودتاگر حوثی است. عصام العماد برادر دیگر وی به عنوان مرجع شیعیان اثنی عشری در یمن محسوب می‌شود. محمد العماد دیگر برادر او نیز ریاست هیئت مدیره شبکه رسانه‌ای «الهویه»، حامی حوثی‌ها را بر عهده دارد که کانال تلویزیونی الهویه و روزنامه «الهوی» را شامل می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy