Sunday, Sep 5, 2021

صفحه نخست » متهمان پرونده پتروشیمی گیت به ۱۸۰ سال زندان محکوم شدند

petro_090521.jpgایران وایر - بخشی از رای پرونده موسوم به پتروشیمی گیت که نام داماد محمدرضا نعمت‌زاده، مرجان شیخ‌الاسلام و مدیران ارشد شرکت بازرگانی پتروشیمی در آن دیده می‌شود از سوی قوه قضاییه صادر شد.

سخنگوی قوه قضاییه امروز یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ از صدور و ابلاغ رای محکومیت متهمان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران خبر داد. رسیدگی به این پرونده نزدیک به یک سال طول کشید.

بر اساس اعلام ذبیح الله خداییان رضا حمزه‌لو مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، عباس صمیمی نائب رئیس شرکت، علیرضا علایی رحمانی عضو هیات مدیره، مصطفی تهرانی عضو هیات مدیره و محسن احمدیان مدیربازرگانی شرکت بازرگانی پتروشیمی هر کدام به بیست سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائمی از تمامی خدمات دولتی و جریمه نقدی به میزان مبالغی که از طریق «اعمال مجرمانه» کسب کرده‌اند، محکوم شدند.

متهم دیگر این پرونده، مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا که ساکن کاناداست و مدیرعاملی شرکت دنیز در ترکیه را بر عهده دارد هم به ۲۰ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، محکومیت از مشاغل دولتی و رد مال محکوم شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته است این متهمان به دلیل «مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارزهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی شرکت‌های تولیدکننده» محکوم شده‌اند.

رسیدگی به پرونده پتروشیمی گیت از اسفندماه ۱۳۹۷ آغاز شد و در جریان رسیدگی به آن ۱۴ نفر از متهمان آن محاکمه شدند.

علی اشرف ریاحی یکی از متهمان این پرونده که داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت، است به همراه معصومه دری مدیر دفتر دبی شرکت بازرگانی پتروشیمی، علیرضا حسینی مدیرعامل پتروشیمی شانگهای، سعید خیری زاده مدیر مالی اسبق شرکت بازرگانی پتروشیمی، محمدحسین شیرعلی و مهدی شریفی نیک‌نفس دیگر متهمان این پرونده بودند.

اتهام این افراد بنابراعلام سخنگوی قوه قضاییه «معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال کلان در توزیع ارزهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی» است و هریک از افراد به پنج سال حبس تعزیری و محرومیت دائمی از هرگونه خدمات دولتی و جزای مالی محکوم شدند.

دوتن از متهمان این پرونده به نام‌های حامد ساعیان و ابوالفضل ملکی شمس‌آبادی هر یک به۱۵ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و جزای مالی معادل اموالی که از طریق مجرمانه کسب کردند، محکوم شدند.

حامد ساعیان مدیرعامل وقت شرکت والاسرمایه امین بوده است.

بنابرآنچه سخنگوی قوه قضاییه گفته است این احکام به بخشی از پرونده مرتبط است و رسیدگی به بخش دوم این پرونده در دادسرا در جریان است.

بعضی متهمان این پرونده که در خارج از ایران زندگی می‌کنند از جمله مرجان شیخ‌الاسلام مال‌آقا اتهامات انتسابی از سوی قوه قضاییه را رد کرده و مدعی شده‌اند قربانی درگیری باندهای پتروشیمی در ایران شده‌اند.

محسن احمدیان و سایر محکومان این پرونده متهم‌اند که درآمدهای ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ایران را با تأخیر و یا به صورت ریالی بازگردانده‌اند.

افرادی که نام آن‌ها بعنوان متهم در بخش‌های مختلف این پرونده برده شده عموما در جهت دور زدن تحریم‌های بین‌المللی ایران فعالیت می‌کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy