Wednesday, Sep 8, 2021

صفحه نخست » جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با حضور سردار قاآنی درباره تحولات افغانستان و تماس ایران با طالبان

sardar_090921.jpgآفتاب‌‌نیوز - نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری درباره مذاکرات نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به تحولاتی که در افغانستان می‌گذرد و مسائلی که رخ داد به خصوص خروج آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال از این کشور هیات رئیسه مجلس جهت بررسی مسائل این حوزه به دلیل تاثیر تحولات این حوزه و روابط با ایران با حضور فرمانده نیروی قدس سپاه سردار قاآنی یک جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

وی ادامه داد: در این نشست مباحث مختلفی مطرح شد. سردار قاآنی نیز مطالب دقیق و مستندی را بیان کردند و تحلیل خوبی را هم ارائه دادند. تعدادی از نمایندگان نیز دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را نیز مطرح کردند. جلسه خوب بود و آنچه که برآیند این جلسه بود را برای شما بیان می‌کنم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: در فحوای کلام سردار قاآنی به این مهم پرداخته شد که در درجه اول همان طور که مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند ما تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و آنچه برای ما از جهات مختلف مهم است مردم افغانستان و امنیت آنها و همچنین این رابطه تنگاتنگ دیرینه فرهنگی و دینی میان مردم ما و مردم افغانستان است و ما نمی‌توانیم نسبت به تحولات کنونی بی‌تفاوت باشیم و اتفاقات را رصد می‌کنیم، چرا که برای ما مهم است در همسایه شرقی ما چه می‌گذرد.

ارائه گزارش سردار قاآنی به نمایندگان درباره تحولات افغانستان

فداحسین مالکی نیز درباره جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس به خبرگزاری ایسنا گفت: در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حضور یافته و گزارشی را در خصوص آخرین وضعیت تحولات افغانستان به نمایندگان ارائه کرد که در این گزارش به وضعیت کنونی افغانستان و حضور طالبان و اتفاقات اخیر اشاره شد.

وی در ادامه گفت: نمایندگان نیز در ادامه ابهامات و سوالات خود را مطرح کرده و سردار قاآنی به آنها پاسخ دادند، در نهایت قرار شد، مجلس، دولت و نیروهای نظامی کماکان همانطور که تا به امروز تحولات افغانستان را دنبال کردند مانند گذشته آن را رصد کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه افزود: همچنین در این جلسه مباحثی در خصوص محور شرق و مرزهای شرقی کشور مطرح شد.

سردار قاآنی: اجازه ناامنی در مرزها را نمی‌دهیم

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر، با اشاره به بررسی تحولات افغانستان در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به برکت ولایت، نگاه عمیقی به تحولات منطقه و جهان دارد و کشور ما در تحولات اخیر افغانستان با تدبیرترین کشور بود و مواضع خوبی را اتخاذ کرد.

وی بیان کرد: سردار قاآنی در این جلسه نکاتی را درباره خسارت‌های امریکا در افغانستان بیان کرد و طبق گفته وی، آمریکا ۸۰ هزار نیروی نظامی وارد افغانستان کرد. بیش از دو هزار میلیارد دلار و روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در این کشور هزینه کرد، آمار کشته شدگان آمریکا در افغانستان بیش از ۱۰ هزار نفر بود اما امریکایی‌ها هیچ نتیجه‌ای هم نگرفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرمانده نیروی قدس سپاه تأکید کرد که آمریکا جهت تسلط بر ایران، روسیه، چین و هند وارد افغانستان شد اما شکست خورد و در نهایت از این کشور فرار کرد.به گفته سردار قآانی آمریکا داعش را به افغانستان آورد تا از آنان برای رسیدن به اهداف خودش استفاده کند.

وی اظهار داشت: فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه اظهار داشت مذاکرات دوحه به دلیل دخالت آمریکایی‌ها بی نتیجه بوده است و در بخش دیگری از اظهارات خود گفت هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران، تأمین امنیت خودش است و اجازه نمی‌دهیم امنیت کشورمان و مرزها مخدوش شود.در ادامه جلسه سه نفر از نمایندگان و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مباحث خود را در مورد تحولات افغانستان مطرح کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy