Friday, Sep 10, 2021

صفحه نخست » خیانت دوباره روسیه به ایران

et10.jpgامنیت اسراییل برای ما مهم است

وزیر خارجه روسیه امروز، پنج‌شنبه در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت، مسکو به تضمین امنیت اسرائیل پایبند است. او در عین حال نسبت به تبدیل شدن خاک سوریه به صحنه تسویه حساب‌ها بین کشورهای دیگر هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی گفت:‌ در خصوص حملات اسرائیل به سوریه ما مخالف تبدیل سوریه به صحنه درگیری بین کشورهای دیگر هستیم و در این زمینه نمی‌خواهیم از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل یا کشور دیگر استفاده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: نظامیان روس و اسرائیلی هر روز مسائل فنی مربوط به این موضوع را بررسی می‌کنند. این تماس‌ها کارآیی خود را ثابت کرده‌اند و دو طرف امروز روی ادامه این تماس‌ها توافق کردند.

وزیر خارجه روسیه اشاره کرد، وضعیت سوریه همچنان پیچیده است بازیگران خارجی هر کدام منافع خاص خود را در حل و فصل سوریه دنبال می‌کنند.

لاوروف ادامه داد: منافع مشترکی مطرح است مثل منافع امنیت اسرائیل، ما دائما تاکید می‌کنیم که امنیت اسرائیل اولویت ما در مساله سوریه و دیگر نزاع‌هاست. اما منافع غیرقانونی نیز وجود دارند منظورم اشغال غیرقانونی بخش‌هایی از خاک سوریه توسط آمریکا و سوء استفاده از منابع طبیعی، کشاورزی، آبی و پتروشیمیایی متعلق به ملت سوریه است. مضافا اینکه فعالیت‌های آمریکا به جدایی طلبی کردها دامن می‌زند و این مساله منجر به مشکلاتی با ترکیه می‌شود و از این رو تعدد و تعارض منافع مطرح است.

الشرق الاوسط هم دراینباره نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، دیروز پنج شنبه در نشست با یائیر لاپید همتای اسرائیلی خود، تشکیل «سازوکار نظامی» برای حل اختلافات بین این دو کشور بر سر حضور ایران در سوریه را تصویب کرد.

اگرچه مذاکرات پشت درهای بسته انجام شد، اما اظهارات دو وزیر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، ماهیت گفت و گوهای انجام شده را منعکس کرد، به طوری که لاوروف مشخصا بر پایبندی کشورش به «تضمین امنیت» اسرائیل تأکید کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو با تبدیل شدن سوریه به عرصه درگیری میان کشورهای مختلف و استفاده از خاک این کشور برای حمله به هر کشور دیگری مخالف است.

او در ادامه بر مخالفت روسیه با حملات اسرائیل به سوریه و هدف قرار گرفته شدن اسرائیل از طریق خاک سوریه تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد: نظامیان روس و اسرائیلی هر روز مسائل فنی مربوط به این موضوع را بررسی می‌کنند. این تماس‌ها کارایی خود را ثابت کرده‌اند و دو طرف امروز روی ادامه این تماس‌ها توافق کردند.

وزیر خارجه اسرائیل نیز به نوبه خود گفت: «ساز و کاری برای حفاظت از امنیت اسرائیل در برابر هرگونه تهدید ایجاد شده‌است». وی افزود: «نمی توان اجازه داد پایگاه‌های ایرانی در نزدیک مرز مستقر شوند».

از لاپید در مورد احتمال باز شدن کانال‌های گفت وگو با دمشق سؤال شد و وی «امکان صحبت تل آویو با روسیه در مورد امکان برقراری چنین تماس‌هایی» را محتمل دانست و گفت: «ما فقط پرونده امنیتی اسرائیل را داریم، که روی میز است. در مورد مسئله جولان، اسرائیل حتی موضوع برگزاری هرگونه مذاکره در مورد آن را در نظر نمی‌گیرد. ما در این زمینه چیزی برای گفت و گو نداریم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy