Friday, Sep 17, 2021

صفحه نخست » رئیسی به نشست سازمان ملل نمی‌رود، نگرانی ها از بازداشت رئیس‌جمهور در آمریکا

UN_091621.jpgروانچی: سخنرانی ویدیویی رئیسی در سازمان ملل «به دلیل همه‌گیری کرونا» است

ایندیپندنت فارسی - مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل گزارش‌های قبلی درباره سخنرانی ویدیویی ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را تایید کرد. به گفته او حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه به نیویورک می‌رود و در مجمع عمومی حاضر خواهد بود.

در حالی که روانچی دلیل عدم حضور رئیسی در مجمع عمومی را همه‌گیری کرونا اعلام کرده است، این حضور مجازی نمی‌تواند با انتقادها و مخالفت‌های گسترده نسبت به سفر رئیسی به نیویورک و صادر نشدن ویزا برای او بی ارتباط باشد. هرچند رئیسی می‌تواند به دلیل سمت خود از مصونیت برخوردار باشد اما کارشناسان حقوقی می‌گویند در پرونده‌های جنایت علیه بشریت، که درباره رئیسی به دلیل نقش او در اعدام هزاران زندانی در دهه ۶۰ مطرح است، این مصونیت می‌تواند از بین برود.

بسیاری از نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی خواستار جلوگیری از سفر رئیسی، عضو هیات مرگ به نیویورک و بازداشت و محاکمه او در صورت انجام این سفر شده بودند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

حضور هیاتی به سرپرستی امیرعبداللهیان در نیویورک در حالی خواهد بود که بر اساس قوانینی که در دولت دونالد ترامپ به تصویب رسید، محدوده حرکت و رفت و آمد مقامات جمهوری اسلامی در فاصله چند خیابان اطراف ساختمان سازمان ملل و دفتر هیات نمایندگی جمهوری اسلامی محدود شده بود.

به گزارش رادیو فرانسه آگاهان عدم حضور ابراهیم رئیسی در سازمان ملل را بی ارتباط با نقش او در کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ٦٧ نمی‌دانند، به ویژه اینکه امسال برگزاری نشست سازمان ملل همزمان است با محاکمۀ حمید نوری در استکهلم که متهم به دست داشتن در همین کشتار است و توجۀ ویژه افکار عمومی، ایرانیان مقیم خارج و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به همین موضوع.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy