Friday, Sep 24, 2021

صفحه نخست » طرح جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از انتقال پول نقد به ایران

pen23.jpg براساس این طرح دولت بایدن باید در مورد لغو تحریم‌ها، عملیات جمهوری اسلامی در خاک آمریکا، همکاری تهران با چین و توانمندی‌های نظامی به کنگره گزارش دهد

ایندیپندنت فارسی - کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان که بزرگترین انجمن حزبی جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا به‌شمار می‌رود، بندهایی به بودجه دفاعی سالیانه برای سال ۲۰۲۲ اضافه کرده که دولت بایدن را از انتقال پول نقد به ایران بازمی‌دارد. این طرح همچنین از دولت بایدن می‌خواهد در مورد هرگونه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شفافیت به خرج دهد.

انتظار می‌رود طرح بودجه دفاعی ۲۰۲۲ آمریکا به زودی در مجلس سنا به تصویب برسد.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، این طرح دولت بایدن را ملزم می‌کند درباره امتیازهای احتمالی به ایران پاسخگو باشد. این طرح دست جمهوری‌خواهان را در برخورد با فعالیت‌های «تجاوزگرایانه» جمهوریی اسلامی و برنامه بایدن برای لغو تحریم‌ها بسیار باز می‌کند.

شماری از جمهوری‌خواهان تا کنون مخالفت خود را با لغو تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده و بر این باورند که در این صورت دولت بایدن اهرم فشار خود را در مذاکره با تهران از دست خواهد داد.

در مقابل تهران بر لغو همه تحریم‌ها تاکید دارد و مقامات دولت بایدن نیز تا کنون پیشنهادهایی برای لغو تحریم‌ها ارایه داده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما این مذاکرات در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به حال تعلیق درآمد و همچنان چشم‌انداز ازسرگیری آن روشن نیست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی لغو همه تحریم‌ها و تضمین آمریکا بابت خارج نشدن دوباره از برجام را به عنوان دو شرط بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای اعلام کرده است.

این در حالی است که همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مربوط به برنامه‌های هسته‌ای نیست و بخش عمده‌ای از تحریم‌ها با نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم مرتبط است.

اکنون جمهوری‌خواهان می‌خواهند از طریق تصویب این طرح اطمینان یابند که دولت بایدن درباره هرگونه امتیازدهی به ایران با کنگره شفاف خواهد بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که انتظار می‌رود این طرح به آسانی در سنا به تصویب برسد.

رئیس کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان که عضوی از کمیته نیروهای مسلح سنا است می‌گوید که براساس این طرح دولت بایدن ملزم خواهد بود درباره پول‌هایی که به ایران می‌فرستد تا خرج گروه‌های نیابتی‌اش کند، به کنگره گزارش دهد. بخش دیگری از این طرح هم از دولت بایدن می‌خواهد درباره عملیات «متجاوزانه» جمهوری اسلامی در خاک آمریکا به کنگره گزارش دهد. این عملیات شامل حمایت از فعالیت‌های تروریستی، آدم‌ربایی، صادرات غیرقانونی و نقض تحریم‌ها و پولشویی است. در حال حاضر چند ایرانی به اتهام پولشویی، نقض تحریم‌ها و برنامه‌ریزی برای آدم‌ربایی در آمریکا بازداشت شده‌اند.

همچنین وزیر دفاع آمریکا هم باید درباره تهدید‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ناشی از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق به کنگره گزارش دهد. موضوع دیگر همکاری رو به گسترش ایران و چین است که شامل انتقال سلاح، بازدید‌های نظامی و حمایت پکن از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است.

کنگره همچنین از دولت بایدن می‌خواهد درباره توانمندی‌های نظامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش مانند حزب‌الله و حماس گزارش دهد.

این در حالی است که محبوبیت جو بایدن پس از عملکرد او در خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان به پایین‌ترین سطح از زمان ورود او به کاخ سفید رسیده است. در چنین شرایطی درگیری با جمهوری‌خواهان بر سر مساله ایران آخرین چیزی است که بایدن و دولت او به آن نیاز دارند. به نظر نمی‌رسد بایدن قصد داشته باشد برای راضی‌نگاه‌داشتن مقامات جمهوری اسلامی ریسک نارضایتی و انتقادهای گسترده‌تر جمهوری‌خواهان و پیامدهای آن برای دولتش را بپذیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy