Friday, Sep 24, 2021

صفحه نخست » طالبان چهار تن را در هرات پس از تیرباران به دار آویختند

83063A44-FD9A-4485-90B6-3F33609C69F9.pngایندیپندنت فارسی

فریدون آژند
کارشناس افغانستان

گروه طالبان در شهر هرات چهار تن را پس از تیرباران در ملاء‌عام به دار آویخت. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی هرات، این چهار تن هنگام ربودن یک تاجر و فرزندش در شهر هرات، با گروه طالبان روبه‌رو شدند.

طالبان این افراد را در لحظه تیرباران کردند. شاهدان عینی در شهر هرات می‌گویند طالبان این چهار تن را در چهار فلکه شهر به دار آویختند.

حسیب از شاهدان عینی این حادثه در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «پیش‌از ظهر از خانه به سوی بازار می‌رفتم که دیدم طالبان در نزدیکی ساختمان استانداری شهر هرات، مردی را که تمام لباس‌هایش خون‌آلود بود از جرثقیلی به دار آویخته است.»

او نوشته است: «از طالبی که در کنار جرثقیل بود پرسیدم که چرا این فرد را به دار آویخته‌اید؟ جواب داد که آدم‌ربایی کرده بود، ما هم کشتیمش.»

شیر احمد عمار مهاجر، معاون والی گروه طالبان در هرات، به رسانه‌ها گفته است که این افراد در جریان ربودن یک تاجر و فرزندش به طالبان برخوردند و پس از درگیری با طالبان کشته شدند.

به گفته طالبان، جسدهای این آدم‌ربایان برای نشان دادن تعهد طالبان مبنی بر مبارزه با ناامنی و جنایت داخل شهر به نمایش گذاشته شده است.

گروه طالبان در گذشته نیز بارها دست به چنین عملی زده است. این گروه در زمان حکمرانی‌ در نیمه دوم دهه ۹۰، بارها در شهر‌های بزرگ افغانستان اجساد افراد را به دار آویخته بود. طالبان در سال ۱۳۷۵ شمسی در شهر هرات، تعدادی از مجاهدان را که در اطراف هرات با این گروه می‌جنگیدند پس از کشتن در فلکه‌های شهر هرات به دار آویختند و اجساد آن‌ها چندین روز در ملاء‌عام آویزان بود.

نمایش اجساد خون‌آلود افراد داخل شهر هرات، در شبکه‌‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است.

تعدادی این عمل طالبان را هتک حرمت به کرامت انسان‌ها به‌رغم خلاف‌کار بودنشان دانستند و حتی این مسئله را مطرح کردند که هیچ منبع مستقلی تایید نکرده است که افراد کشته‌شده آدم‌ربا بوده‌اند.

با این حال، تعدادی دیگر این عمل طالبان را تایید کرده و گفته‌اند که برای مبارزه با جنایت‌کارها باید چنین برخورد خشنی انجام شود.

این نخستین بار از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان است که این گروه اجساد انسان‌ها را در ملاء‌عام به نمایش می‌گذارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy