Friday, Oct 1, 2021

صفحه نخست » "رونمایی از استراتژی پیچیده اسرائیلی ها برای محو جمهوری اسلامی"

kooche_100121.jpgنگرانی ایران از حضور جنگنده‌های سوری در آذربایجان

بی بی سی - فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران بار دیگر از حضور جگنده‌های سوری در جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرده است: «هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند، محرز نشده و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است.»

در جریان جنگ سال گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی»، گزارش‌هایی از حضور شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد در حمایت از جمهوری آذربایجان در این جنگ منتشر شد.

این افراد که از سوی کشور ترکیه حمایت می‌شوند، در جنگ داخلی سوریه در برابر بشار اسد و شبه‌نظامیانی می‌جنگند که از سوی ایران حمایت می‌شوند.

آقای علی‌اف درباره تحرکات نظامی ایران چه گفته بود؟

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، چند روز پیش برگزاری یک مانور نظامی ایران در نزدیکی مرزهای جمهوری آذربایجان را بسیار تعجب‌ برانگیز توصیف کرده است. او گفته بود «هر کشوری می‌تواند در قلمروی خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آن‌هاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟»

او پرسیده بود: «چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در منطقه‌های جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟»

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه روز چهارشنبه ظاهرا در پاسخ به آقای علی‌اف گفت: «دولت‌های همسایه بهتر از هرکسی دلایل برگزاری رزمایش را می‌دانند».

او مهم‌ترین دلیل رزمایش را جلوگیری از تغییر مرزها در همسایگی ایران اعلام کرده و گفته بود: «جلوگیری از تغییر در مرزهای کشورهای همسایه از راهبردهای جدی جمهوری اسلامی است و هرگونه تغییر ژئوپولیتیک در منطقه را مخل امنیت داخلی خود می‌دانیم و همواره آن را خط قرمز اعلام کرده‌ایم و بر این اساس بدیهی است که نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم.»

به دنبال جنگ سال گذشته قره‌باغ و توافق آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان حضور نظامیان جمهوری آذربایجان در مناطق مرزی با ایران پررنگتر شده و بخشی از جاده اصلی میان ایران و ارمنستان تحت کنترل آنها در آمده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy