Monday, Oct 4, 2021

صفحه نخست » تغییر صف‌بندی‌ها: ورود وزیر خارجه ارمنستان به ایران

armn_100421.jpgایران وایر - با اعلام برگزاری یک مانور نظامی با شرکت ترکیه و جمهوری آذربایجان در مرز ایران و سفر وزیر امورخارجه ارمنستان به ایران تنش‌ها بین ایران و جمهوری آذربایجان وارد مرحله‌ تازه‌ای شد.

بنابر گزارش‌ها، آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، روز دوشنبه برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شده است.

وزیر خارجه ارمنستان در ابتدای سفر دو روزه خود به ایران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که این سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که ایران و ارمنستان، هر دو اختلاف‌ها و تنش‌هایی با جمهوری آذربایجان دارند. ارمنستان در یک سال گذشته بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با جمهوری آذربایجان وارد جنگ شد و در نهایت کنترل بیشتر این منطقه را به آذربایجان واگذار کرد.

در عین‌حال، وزارت دفاع ترکیه از برگزاری رزمایش مشترک ارتش ترکیه و جمهوری آذربایجان طی روزهای ۱۳ تا ۱۶ مهر در نخجوان خبر داده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

یک مقام ارتش ترکیه هدف از اجرای این رزمایش با نام «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» را افزایش سطح هماهنگی میان نیروی زمینی ارتش دو کشور اعلام کرده است.

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این خبر گفته: «آذربایجان و ترکیه و هر کشور دیگری که بخواهد با دم شیر بازی و منافع جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند، از ایران سیلی محکمی خواهد خورد.»

رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان سه روز پس از مانور نظامی ارتش جمهوری اسلامی در شمال غرب ایران انجام می‌شود؛ اقدامی که با واکنش مقامات آذربایجان روبه‌رو شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، باکو را متهم کرده‌اند که به اسرائیل اجازه داده در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان «اقدامات تحریک‌آمیز» انجام دهد و هشدار داده‌اند که این فعالیت‌ها و تلاش برای «تغییر ژئوپلیتیک منطقه و مرزها» را تحمل نخواهند کرد.

لیلا عبدالله‌یوا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ادعای مطرح شده از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر حضور نظامی اسرائیل در نزدیکی مرز آذربایجان و ایران را رد کرد و آن را بی‌اساس خوانده است.

خانم عبدالله‌اوا همچنین از ایران گلایه کرد که در طول سال‌ها چنین واکنش تندی را نسبت به «اشغال بیش از ۱۳۰ کیلومتر از مناطق مرزی از سوی ارمنستان» نشان نداده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy