Tuesday, Oct 5, 2021

صفحه نخست » امیرعبداللهیان می‌گوید روسیه نسبت به تغییر مرزهای احتمالی در منطقه حساس باشد

farda5-1.jpgرادیو فردا - حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه از روسیه خواست نسبت به هرگونه تغیر احتمالی در «مرزهای منطقه حساس» باشد.

حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو به خبرنگاران گفت:‌ «انتظار ما از مقامات رسمی روسیه این است که نسبت به هرگونه تغییر احتمالی مرزها، حضور تروریست‌ها» و تحرکات اسرائیل که علیه «صلح، ثبات و امنیت در منطقه است، حساس باشند.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، اشاره وزیر امور خارجه ایران به بی عملی روسیه در قبال تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی پس از جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که جمهوری آذربایجان توانست بخشی‌هایی از منطقه قره باغ کوهستانی را باز پس بگیرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفته است که روز چهارشنبه در مذاکرات با مقام‌های روسیه در این مورد «به تفصیل صحبت» خواهد کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفته است به غیر سفر کنونی به مسکو، به صورت مستمر درباره « نگرانی‌های مشترک» هم از طریق مجاری دیپلماتیک و هم از طریق تماس‌های تلفنی با سرگٍئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نگرانی‌های کشورش را اعلام کرده است.

از سوی دیگر، وزارت کشور جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه اعلام کرد حسینیه متعلق به نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در باکو به‌ دلیل آنچه «افزایش شیوع کرونا در مناطقی از باکو» عنوان کرد٬ بسته شده است.

سفارت ایران در باکو نیز با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که این حسینیه بسته شده، اما تعطیلی آن را موقتی و به‌خاطر مبارزه با شیوع کرونا دانست.

وی ابراز «اطمینان» کرده است در نشست روز چهارشنبه خود با وزیر امور خارجه روسیه »می‌توانند» توافقات خوبی را داشته باشند و «در مسیری که تثبیت کننده وضعیت در منطقه باشد»، حرکت کنند.

حسین امیرعبداللهیان که به دعوت سرگٍئی لاوروف به مسکو سفر کرده است با اشاره به این که «سیاست‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در سال‌های اخیر خیلی به هم نزدیک بوده»، ابراز امیدواری کرد روابط دو جانبه بین دوکشور تقویت شود.

ایران و روسیه در جریان جنگ در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت کردند. این در حالی بود که ترکیه از مخالفان حکومت بشار اسد حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفته است در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه در خصوص وضعیت افغاستان مذاکره خواهد کرد.

در حالی حسین امیر عبداللهیان به مسکو سفر کرده است که در روزهای اخیر تنش‌ها میان ایران و آذربایجان افزایش یافته است . به دنبال برگزاری یک رزمایش با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور دو کشور پاکستان و ترکیه در شهریور امسال، جمهوری اسلامی ایران نیز در ۹ مهرماه در مرزهای مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان اقدام به برگزاری مانور نظامی کرد.

در همین زمینه، جمهوری آذربایجان و ترکیه از روز گذشته رزمایش مشترکی را با نام «برادری خلل‌ناپذیر» در منطقه نخجوان آذربایجان آغازکرده‌اند.

مقامات لشکری و کشوری ایران طی روزهای گذشته بارها آذربایجان را متهم به «آوردن اسرائیل به مرزهای ایران» کرده‌اند.

در مقابل، مقامات آذربایجان به دفعات این اتهام را رد کرده‌اند. الهام علی‌یف رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز روز دوشنبه این اتهام را «افترا» نامید و از ایران خواست توضیح دهد اسرائیل کجای مرزها حضور دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy