Wednesday, Oct 13, 2021

صفحه نخست » لاریجانی پرونده قرارداد ۲۵ ساله با چین را تحویل دولت داد

pen12.jpgمذاکرات تهران و پکن به معاون اول ابراهیم رئیسی واگذار شده است

ایندیپندنت فارسی - پس از مدت‌ها سکوت خبری درباره علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰، روزنامه فرهیختگان از استعفاء او از تیم مذاکره‌کننده قرارداد ۲۵ ساله با چین خبر داده است. گامی دیگر در جهت حاشیه‌نشینی برادران لاریجانی که سال‌ها در کانون قدرت و نزدیکان به بیت رهبری قرار داشتند.

علی لاریجانی از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان مجری قرارداد ۲۵ ساله با چین منصوب شده بود. خبری که مدت‌ها پس از آغاز به کار او در این ماموریت، علنی شد.

حالا روزنامه فرهیختگان می‌گوید که علی لاریجانی دیگر فعالیتی در حوزه مذاکرات مربوط به توافق ۲۵ ساله ندارد و انتقال پرونده به دولت برای تصمیم‌گیری و تعیین نماینده جدید اقدامی درست است.

بر اساس این گزارش، لاریجانی از سمت خود در راهبری این توافقنامه استعفاء داده تا پیگیری فرآیندهای مربوط به آن را به دولت جدید بسپارد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

علی لاریجانی تا مدت‌ها پس از رد صلاحیت در مکاتبه با شورای نگهبان دلایل آن را خواستار شده بود. اما پس از مدتی این مکاتبه‌ها متوقف شد. علی لاریجانی از غایبان بزرگ مراسم تحلیف ابراهیم رئیس بود که اکنون پرونده قرارداد ۲۵ ساله با چین به دولت او واگذار شده است.

روزنامه فرهیختگان و دیگر رسانه‌های اصولگرا با انعکاس خبر استعفاء لاریجانی آن را گامی مثبت در جهت اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین ارزیابی کرده‌اند که از نگاه بسیاری نسخه دیگری از قرارداد ننگین ترکمنچای است.

دولت ابراهیم رئیسی تمرکز خود را بر رابطه با شرق به ویژه چین و روسیه گذاشته است.

قرارداد ۲۵ ساله با چین که جزئیات آن همچنان محرمانه باقی مانده و به شدت مورد انتقاد مردم و دوستداران ایران است، در هفتم فروردین‌ماه امسال امضاء شد و اکنون دولت رئیسی مسئولیت پیگیری آن را بر عهده گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy