Sunday, Oct 17, 2021

صفحه نخست » رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای خریدهای نظامی به روسیه رفت

russia_101821.jpgایندیپندنت فارسی - رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با بیان اینکه مطابق با برجام از ۲۷ مهر پارسال همه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران پایان یافته است، اظهار داشت درباره قراردادهای خرید تسلیحاتی که بعد از خاتمه تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران با روسیه داریم، مذاکره خواهیم کرد و قطعاً همکاری‌های نیروهای مسلح ایران و روسیه از این جهت توسعه بیشتر خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، محمدباقری در بدو ورود به مسکو، در پاسخ به این سؤال که آیا این سفر در جهت سیاست «نگاه به شرق» دولت سیزدهم انجام می‌شود، گفت دولت سید ابراهیم رئیسی نگاه ویژه‌ای به شرق و کشورهای آسیایی دارد و آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در این زمان اتفاق افتاد.

او همچنین با ارجاع به تعهدات مذکور در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک گفت که اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌¬های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، خودکار پایان یافت.

پیش‌تر، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سفیر روسیه در تهران گزارش داده بود که «روسیه و ایران در خصوص تسلیحات مذاکره می‌کنند.»

لوان جاگاریان گفت: «پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران، تهران و مسکو مذاکراتی در خصوص طیف وسیعی از تسلیحات انجام می‌دهند.»

به گفته جاگاریان، با لغو محدودیت تحریمی، طرف روسی در حال «مذاکره سازنده» با شرکای ایرانی در خصوص طیف وسیعی از تسلیحات است.

تهران و مسکو از نظر همگرایی هنوز هم در تلاش برای نزدیکی با یکدیگرند و در زمینه مذاکرات برای بازگشت به برجام، موضع مشترکی دارند، با این حال، اختلاف میان دو جانب به دلیل تضاد منافع همچنان ادامه دارد. هرچند تضاد منافع، مانع تبدیل شدن روسیه و ایران به دو متحد استراتژیک می‌شود، اما تغییرات فزاینده‌ای که خاورمیانه در یک سال گذشته دچار آن بود باعث شده است که مسکو و تهران به سمت نزدیکی بیشتر با یکدیگر گام بردارند.

مسکو و تهران سعی دارند باهدف کاستن از نفوذ آمریکا، همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهند و در قبال مذاکرات جاری در وین، به‌ویژه در مورد بازگشت به برجام، همسویی بیشتری نسبت به یکدیگر نشان دهند. افزون بر این‌که دو کشور پیوسته در باره گسترش روابط نظامی و دفاعی که انتظار می‌رود منجر به معاملات تسلیحاتی شود، صحبت می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

روسیه و ایران در چند ماه گذشته، همکاری‌های نظامی قابل ذکری، به‌ویژه در بخش توانایی‌ها دریایی داشتند. گفته می‌شود که از آغاز سال ۲۰۲۱، کشتی‌های ایرانی در دریای مدیترانه، توسط نیروهای دریایی روسیه حمایت می‌شوند. گزارش‌های دیگر حاکی از ایجاد مکانیسم هماهنگی روسیه، ایران و سوریه در دریای مدیترانه، به‌منظور تضمین عرضه نفت از ایران به سوریه است، با این حال، تل‌آویو، این همکاری را در سایه درگیری‌های روزافزون دریایی بین ایران و اسرائیل، به‌عنوان پیامی برای خود تلقی می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy