Sunday, Oct 17, 2021

صفحه نخست » احمدی‌نژاد در دوبی؛ جنجالی، پر حاشیه و پر از راست و دروغ

lie_101821.jpgاحمدی‌نژاد تاکنون سفر، سخنرانی‌ و نمایش‌های پرحاشیه زیادی داشته است. ولی سفرش به دوبی رکورد تازه‌ای در جنجال آفرینی شد. برخی رسانه‌ها نوشتند دوبی او را دیپورت کرد. خودش از رسانه‌ها تشکر کرد که این چنین او را مطرح‌ کردند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم که برای دیدار از اکسپو ۲۰۲۰ دوبی به امارات متحده عربی سفر کرده بود روز ۲۶ مهر در سایت "دولت بهار" نوشت که سفر سه روزه‌اش پنج روز طول کشید و وعده داد که درباره "اهمیت نمایشگاه اکسپو، اهمیت حضور ایران، پیام ملت ایران و آرمان هایی که ملت ایران همیشه دنبال می کرده و ارتباط آن با اهداف این نمایشگاه" به زودی گزارش دهد.

سفر او پر بود از حاشیه‌های جنجالی، از جمله این که او در این نمایشگاه از پاویون اسرائیل دیدار کرده و برخی رسانه‌ها نیز از دیپورت او گزارش دادند.

خبرگزاری فارس، روز ۲۵ مهر در خبری کوتاه نوشت که محمود احمدی نژاد به توصیه مسئولان کشور دوبی "مجبور شد سفر خود را نیمه کاره رها کرده و هم اکنون در حال بازگشت به تهران است". فارس هم‌چنین نوشته که احمدی نژاد "در این سفر موفق به تحقق هیچکدام از اهدافش نشد".

سایت‌های خبری مختلف و شبکه‌های اجتماعی نیز پر شدند از تصاویر و فیلم‌های او و همسرش در حال بازدید از نمایشگاه و سلفی و عکس با زنان (بخصوص بی‌حجاب) و مردانی که از او استقبال کردند.

فیلمی هم منتشر شد که در آن دیده می‌شود او را به سمت اتوموبیلی برای خروج از نمایشگاه هدایت می‌کنند. برخی این فیلم را به عنوان مدرکی دال بر بیرون کردن احمدی‌نژاد از دوبی توصیف کرده‌اند. برخی رسانه‌ها هم این خبر و هم بازدید او از غرفه اسرائیل را تکذیب کردند.

خود او در "دولت بهار" از "همه ایرانی های عزیزی که در امارات حضور پیدا کردند، حمایت کردند، پشتیبانی کردند"، از "مسئولین مربوطه در دوبی و ابوظبی که خوب تنظیم کردند" که او و همسرش بتوانند "براحتی در نمایشگاه حرکت" کنند و از پلیس دوبی که ترتیب تردد "راحت" او را دادند، تشکر کرده است.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم شامل حال این قدردانی شدند، چه آنها که به او بد و بیراه گفتند، چه آنانی که نوشتند سفرش ناموفق بوده و چه آنها که به او که "کمک کردند تا اهداف و برنامه های سفر منعکس شود". همه آنها در نهایت یک کار انجام دادندد؛ مطرح کردن احمدی‌نژاد.

بخش بزرگی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در واکنش به استقبال برخی ایرانیان از احمدی‌نژاد، گذشته او را یادآوری کردند.

راست و دروغ ملغمه‌ای که همیشه همراه احمدی‌نژاد است

خبرگزاری ایمنا به نقل از توییتر علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا خبر داد: «پلیس امارات با تذکر جدی به احمدی نژاد به وی گفته که اهل شلوغ‌کاری است و نمی‌تواند امنیتش را در این کشور تأمین کند». او در ادامه گزارش از قول احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس یازدهم نوشت که این خبر صحت ندارد" و موضوع دیپورت او یا همراهان احمدی نژاد از امارات "خبرسازی" است. ایمنا بازدید احمدی‌نژاد از غرفه اسرائیل را نیز "اساسا نادرست" خواند.

همشهری آنلاین نوشت، برخلاف خبر برخی رسانه‌ها که "از دیپورت و خروج اجباری رئیس جمهوری پیشین ایران از دوبی خبر داده بودند" اما " او و همراهانش بدون دخالت عوامل خارجی یا درخواست نیروهای امنیتی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی خاک امارات را ترک کرده و به ایران بازگشته‌اند". این رسانه نیز بازدید او از غرفه اسرائیل را "شایعه و ساختگی" دانست.

هدف احمدی‌نژاد چه بود؟

در میان این جنجال خبری برخی رسانه‌ها به هدف سفر محمود احمدی‌نژاد پرداختند. "نامه‌نیوز" به نقل از مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر سیاسی نوشت که دو عامل باعث می‌شود او "همچنان امید داشته باشد به عرصه سیاست رسمی بازگردد". یکی تکیه بر "فراموشی تاریخی مردم ایران" است و این که احمدی‌نژاد می‌داند "مردم از یاد برده‌اند که آقای احمدی‌نژاد چه طور دولتش را اداره می‌کرد، چه میزان تخلف در دوره او رخ داد و او چه مواضع بحران‌آفرینی داشت."

و نکته دیگر این که او برای خود "نوعی مصونیت" متصور است و "درست هم هست زیرا هیچگاه برخوردی با او صورت نگرفته است".

او به "اکانت رسمی یک نهاد اسرائیلی" اشاره کرده است که با انتشار عکسی از محمود احمدی‌نژاد در توئیتر خود نوشته است "که او از غرفه اسرائیل در نمایشگاه اکسپو دیدار کرده و حتی از او به عنوان یک نواصلاح‌طلب یا اصلاح‌طلب جدید نام برده است".

آیتی می‌گوید همه اینها در حالی رخ می‌دهد که احمدی‌نژاد هنوز عضو مجمع تشخیص مصلت نظام است و "کسی هم کاری به کارش ندارد".

"احمد‌ی‌نژاد در هر انتخاباتی شرکت کند رای می‌آورد"

به نظر این تحلیگر اگر احمدی‌‌نژاد بتواند تایید مراجع امنیتی و نظارتی را بگیرد "در هر انتخاباتی تایید صلاحیت شود، حتما رای می‌آورد". اما او اطمینان داده که رئیس دولت نهم و دهم دیگر "هیچگاه تایید صلاحیت نخواهد شد."

از نظر امیررضا واعظ آشتیانی، یک فعال سیاسی اصولگرای دیگر نیز احمدی‌نژاد هیچ هدف دیگری جز بازگشت به قدرت ندارد. او به "نامه نیوز" گفته است، تمامی فعالیت‌های احمدی‌نژاد "تلاشی برای جلب توجه قشر خاکستری" است و "برایش هم مهم نیست که با چه ابزاری مخاطب کسب می‌کند " زیرا می‌خواهد "زمانی نامزد و احیانا رد صلاحیت شد، به واسطه همین حامیان کنشگری کرده و به نوعی هزینه ردصلاحیت خود را برای نظام بالا ببرد."

حضور رئیس پیشین موساد در نمایشگاه

هنوز روشن نیست که محمود احمدی‌نژاد بالاخره از امارات اخراج شده یا تا آخر سفرش "با موفقیت" در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی گشت و گذار کرده است.

هم‌زمان با سفر احمدی نژاد به دوبی، یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد برای شرکت در کنفرانس "فرای تجارت" به دوبی رفت. کوهن در این سفر گفت که ایران برای منطقه "تهدید" جدی‌تری از تهدید علیه اسرائیل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy