Saturday, Oct 23, 2021

صفحه نخست » لزوم اصلاح سیاست کانادا در قبال ایران

canada_102221.jpgالعربیه - سیاست کنونی کانادا در قبال ایران، بر حمایت از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» متمرکز است

علی‌رضا نادر، پژوهشگر ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، می‌گوید که سیاست جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در قبال ایران تاکنون «ضعیف» بوده است، و تاکید می‌کند که وی در دوره دوم نخست‌وزیری خود این فرصت را دارد تا سیاست کانادا در برابر تهران را تغییر دهد.

نادر طی مقاله‌ای در وبگاه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نوشته است، ترودو از حقوق بشر در ایران و لزوم دستیابی به عدالت برای شهروندان ایرانی-کانادایی که سال گذشته در جریان سقوط پرواز هواپیمای بین‌المللی اوکراین به دست سپاه پاسداران ایران کشته شدند، فقط «حمایت لفظی» می‌کند.

او ادامه می‌دهد، وقت عمل که می‌رسد، ترودو و دولتش تصمیم می‌گیرند یا به تهران روی خوش نشان بدهند یا اصلا حرفی نزنند. در همین رابطه ترودو در جریان سخنرانی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از صحبت درباره پرواز اوکراینی خودداری کرد.

به گفته این پژوهشگر، سکوت ترودو برای جلوگیری از تحریک رژیم ایران است. سیاست کنونی کانادا در قبال ایران، بر حمایت از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» متمرکز است. اتاوا نگران است که اعمال فشار علیه تهران، رسیدن به این هدف را دشوار کند.

با این حال، «تلاش‌های نافرجام» دولت بایدن باید به اتاوا نشان داده باشد که برای بازگشت رژیم ایران به برجام، تهران را باید تحت «فشار مستمر» قرار داد.

بر این مبنا، پژوهشگر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به ترودو توصیه می‌کند تا در دوره دوم نخست‌وزیری خود سیاستی اتخاذ کند که هدف آن «خنثی‌سازی فعالیت‌های مخرب رژیم»، «حفاظت از امنیت ملی کانادا»، و «پیشبرد منافع مردم ایران» باشد.

در اولین گام، اتاوا باید طبق توصیه پارلمان کانادا در سال 2018، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحت عنوان «سازمان تروریستی» طبقه‌بندی کند. اتاوا همچنین باید سیاست خود درباره تحمل حضور مقامات رژیم ایران در خاک کانادا را مورد بازبینی قرار دهد.

دولت کانادا باید از حضور عناصر خرابکار رژیم ایران در کانادا جلوگیری کند. این باید شامل تلاش برای مقابله با «شبکه نفوذ خارجی رژیم»، «شبکه پولشویی»، و سایر فعالیت‌های غیرقانونی جمهوری اسلامی در کانادا باشد.

در نهایت، به گفته نادر، کانادا باید با اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه حکومت ایران، همبستگی خود را با مردم ایران نشان بدهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy