Sunday, Oct 24, 2021

صفحه نخست » چینی ها برای ساخت مسکن به ایران می آیند

wire24.jpgحضور شرکت‌های چینی در پروژه ساخت یک میلیون مسکن در سال

ایران وایر - معاون وزیر راه و شهرسازی در دولت ابراهیم رییسی از حضور شرکت‌های چینی در پروژه دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن در سال خبر داد.

پیش از این حضور سازمان بسیج در این پروژه قطعی شده بود.

محمود محمودزاده، در گفت‌وگو با شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، با تایید مذاکره با شرکت‌های چینی‌ برای حضور در این پروژه، گفت: «این مذاکرات برای ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت صورت گرفته است تا سرعت، کیفیت و قیمت تمام شده مسکن‌های تولید شده، مدیریت شود.»

در این گفتگو جزییات بیشتری از چگونگی حضور شرکت‌های چینی در این پروژه داده نشده است اما پیش از این غلامرضا سلیمانی، رئيس سازمان بسیج از «طی تفاهم‌نامه با راه و شهرسازی، و ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد» مسکن خبر داده بود.

محمود محمودزاده، بحث تورم‌زا بودن این پروژه که از سوی برخی دست‌اندرکاران دولت مطرح شده را تلویحا رد کرده و گفته است برنامه دولت این است که «بازار مصرف را از بازار سرمایه‌گذاری» جدا کند و مسکن‌های تولید شده «۳۰ درصد نسبت به قیمت بازار برای متقاضیان ارزان‌تر تمام خواهد شد»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این وعده در حالی مطرح می‌شود که قیمت مسکن طی هشت سال دولت حسن روحانی بیش از هشت برابر شده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران که پیش‌تر فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه بوده، در هفته‌های گذشته وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال آینده را داد که بخشی از این پروژه به گفته او به سازمان بسیج واگذار شده است.

یکی دیگر از پیمانکاران نظامی این پروژه وزارت دفاع است. این وزارتخانه بنا دارد که ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به روش صنعتی بسازد.

دولت ایران همچنین از انجام مذاکراتی با شرکت‌های ترکیه‌ای برای حضور در پروژه ساخت یک میلیون مسکن در سال خبر داده است.

این نخستین بار نیست که دولت تازه بر سر کارآمده در ایران برای حل بحران مسکن وعده ساخت و ساز سالانه یک میلیون مسکن را در وعده‌های خود از زمان تبلیغات انتخاباتی قرار می‌دهد.

پیش از این دولت محمود احمدی‌نژاد با طرح ناموفق «مسکن مهر» بنا بود مشکل مسکن برای اقشار کم‌درآمد را مرتفع سازد. طرحی که اجرای آن با کارشناسی‌های نادرست و نیازسنجی نامتناسب انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.

سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز که در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری در ایران بعنوان یکی از کاندیداها اعلام حضور کرده بود پیش‌تر وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را رد کرده و گفته است برای اجرایی شدن این پروژه باید سالانه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول وارد بازار مسکن شود که «تزریق چنین عددی تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، به‌علاوه این‌که چنین پولی اصلا در دسترس نیست.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy