Monday, Oct 25, 2021

صفحه نخست » "توقف استفاده از واکسن «اسپوتنیک» روسیه به‌دلیل احتمال ابتلا به ایدز"

sputnik_102521.jpgرادیو فردا - بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره تاثیر واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» روسیه بر احتمال ابتلای مردان به ویروس «اچ‌آی‌وی» (ایدز) در کشور آفریقای جنوبی، نامیبیا تزریق این واکسن به شهروندان خود را متوقف کرد.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی آفریقای جنوبی، تزریق واکسن‌هایی که در تولید آن‌ها از «وﮐﺘﻮر آدﻧﻮوﯾﺮوس ﺗﯿﭗ ۵» استفاده شده است، می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس «اچ‌آی‌وی» را در مردان افزایش دهد.

شیوع ویروس «اچ‌آی‌وی» در هر دو کشور آفریقای جنوبی و نامیبیا بالاست.

با این‌حال، مؤسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا در روسیه که واکسن اسپوتنیک وی را تولید کرده است، می‎گوید تصمیم دولت نامیبیا مبتنی بر داده‌ها و شواهد علمی نیست.

این موسسه گفته است واکسن روسی یکی از سالم‌ترین و بی‌خطرترین واکسن‌هاست که در جهان استفاده می‌شود و در تحقیقات بالینی بیش از ۲۵۰ موسسه، آزمایش خود را پس داده و ۷۵ نشریه بین‌المللی «بی‌خطر» بودن آن را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نامیبیا تاکنون ۳۰ هزار دُز واکسن اسپوتنیک وی روسیه را به‌ صورت هدیه از صربستان دریافت کرده، اما تا روز ۲۸ مهرماه تنها ۱۱۵ دُز آن تزریق شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این کشور از واکسن‌های دیگر مانند سینوفارم چین، فایزر، آسترازنکا و جانسون اند جانسون نیز برای تزریق به شهروندان خود استفاده می‌کند.

تاکنون تنها ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت ۲.۵ میلیون نفری نامیبیا علیه ویروس کرونا واکسیناسیون شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy