Wednesday, Oct 27, 2021

صفحه نخست » پاسخ جمهوری اسلامی به خدمات دکتر مسیح فرهنگی؛ اعدام

wire27.jpgایران وایر - با روی کار آمدن حکومت اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و شدت گرفتن اذیت و آزار بهائیان، صدها متخصص بهایی، تنها به دلیل باورشان دستگیر، شکنجه، اعدام و یا از محل کارشان اخراج و خانه‌نشین شدند. دکتر «مسیح فرهنگی»، پزشک متخصص قلب و عروق، یکی از ده ها پزشک بهایی است که توسط جمهوری اسلامی در سال های اول انقلاب و تنها به دلیل پیروی ازدیانت بهایی اعدام شد.

مسیح فرهنگی در سال ۱۳۱۶، با رتبه ممتاز از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. دکتر فرهنگی پس از پایان دوران سربازی، بورسیه دولتی اعزام به بریتانیا را نپذیرفت و به جای رفتن به خارج، در تهران ماند و با همسرش قمرالملوک سیف، مطبی مشترک باز کرد. دکتر فرهنگی به همراه همسر و کودک تازه به ‌دنیا آمده‌ شان از سال ۱۳۲۳ به مدت ده سال در رشت ساکن شدند. مسیح فرهنگی به دلیل تشخیص دقیق بیماری در همان مراجعه اول، در رشت به «پزشک ‌تک‌نسخه‌ای» معروف شده بود. او از افراد تهی‌دست پول نمی‌گرفت و حتی داروهای‌ آنان را نیز تهیه می‌کرد.

در یادداشت‌های همسر دکتر فرهنگی آمده است که او بارها سفارش آخوندهای بی‌بضاعت را به رییس اداره اوقاف و امور خیریه کرده بود. دکتر مسیح فرهنگی تنها فرد مورد اعتماد امام جمعه رشت بود که برای عیادت بیمار، اجازه ورود به اندرونی خانه‌اش را داشت. با این حال، بارها از طرف متعصبان مذهبی و اعضای گروه ضد بهایی «حجتیه»‌ مورد آزار و اذیت قرار ‌گرفته بود. در سال ۱۳۴۷، مسیح فرهنگی و همسرش با درخواست شورای مدیریتی جامعه بهایی، به تهران نقل مکان کردند. او از آن سال به بعد بیشتر وقتش را در سفر گذراند. به شهرهای مختلف ایران مسافرت می‌کرد و به بهاییان ایران در سراسر کشور مشاوره می‌داد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

پس از انقلاب اسلامی جان بسیاری از بهاییان سرشناس به خطر افتاد. دختر دکتر فرهنگی که در بریتانیا زندگی می‌کرد، از پدرش خواست تا برای معالجه قلب به آن‌جا سفر کند. دکتر درخواست دخترش را نپذیرفت و در جواب گفت: «اگر من از ایران بروم، وضعیت آن بهایی که در روستا یا شهر دور افتاده‌ای زندگی می‌کند و امکان خارج شدن از کشور را ندارد، چه می‌شود؟ نمی‌توانم آن‌ها را تنها بگذارم.»

روز ۱۷ بهمن ۱۳۵۸، دکتر مسیح فرهنگی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در زندان اوین و به پیشنهاد پزشک زندان، دکتر فرهنگی به درمان و مداوای بیماران مشغول شد. به جز زندانیان، تعداد زیادی از نگهبانان زندان اوین و خانواده‌های‌ آنان هم برای مداوا پیش دکتر فرهنگی می‌رفتند. در زندان، از این پزشک بهایی بارها خواسته می‌شود که از دیانت بهایی برگردد تا آزادش کنند. اما دکتر فرهنگی قبول نمی‌کند. او در پاسخ به درخواست‌ تغییر دین در زندان گفته بود: «بیش از ۶۰ سال با صداقت و درستی زندگی کرده‌ام و نمی‌خواهم به خاطر چند روز بیشتر در دنیا ماندن، راستی و صداقتم را زیر پا بگذارم.» نهایتا نیروهای امنیتی حتی از جسد دکتر فرهنگی نیز نگذشتند و بر روی بدن بی جان او شعار نوشتند.

دکتر مسیح فرهنگی در شامگاه دوم تیر سال ۱۳۶۰ و تنها به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی، «مفسد فی‌الارض» شناخته و تیرباران شد. هیچ مدرک یا نشانه‌ای از تشکیل دادگاه برای او وجود ندارد. جسد دکتر فرهنگی در گورستان بهاییان تهران دفن شد، اما مدتی بعد، این قبرستان به تصرف نیروهای امنیتی درآمد و تخریب شد و امروز دیگر حتی اثری از محل دفن دکتر مسیح فرهنگی باقی نمانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy