Friday, Oct 29, 2021

صفحه نخست » طالبان دو مراسم عروسی را در بدخشان گلوله‌باران کرد

wedding_102921.jpgطالبان دلیل هجومشان به مراسم عروسی را شنیده شدن صدای موسیقی و حضور زنان در مراسم ذکر کردند

مختار وفایی - ایندیپندنت فارسی

منابع محلی در شهر فیض‌آباد بدخشان می‌گویند که روز سه‌شنبه گذشته، افراد طالبان وارد منزل یکی از ساکنان شهر فیض‌آباد، در ناحیه چهارم این شهر شده و مراسم عروسی را با گلوله‌باران بر آشپزخانه و وسایل موسیقی برهم زده‌اند.

یک منبع از شهر فیض‌آباد که نمی‌خواهد نامش ذکر گردد، در صحبت با ایندیپندنت فارسی می‌گوید که افراد طالبان دلیل هجومشان به مراسم عروسی را شنیده شدن صدای موسیقی و حضور زنان در مراسم گفته‌اند و ضمن ضرب و شتم میزبان، به دیگ‌هایی که حاوی غذای میهمان‌ها بوده شلیک کرده‌اند.

منبع می‌گوید، مراسم عروسی در اثر هجوم افراد مسلح طالبان و شکنجه میزبان مختل شد و مهمانان نیز از ترس پراکنده شدند. به نقل از این منبع، یک روز قبل از آن نیز افراد طالبان با هجوم به خانه یک متنفذ قومی به نام «استاد موسی»، مراسم عروسی دخترش را مختل کرده و اعضای خانواده میزبان را به‌شدت شکنجه کرده‌اند. طالبان وسایل موسیقی را شکسته‌اند و خانه را نیز تخریب کرده‌اند. طالبان در هر دو مورد، دلیل هجومشان را حضور زنان و پخش موسیقی در مراسم عروسی ذکرکرده‌اند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، فرمان‌های سخت‌گیرانه‌ای در مورد مراسم عروسی، تجمعات و برنامه‌های اجتماعی اعمال شده است. پخش موسیقی در مراسم عروسی که رایج‌ترین کار در میان مردم است، از سوی طالبان منع شده است. در کابینه دولت طالبان، یک وزارت به نام «امر به معروف و نهی از منکر» ایجاد شده است که موظف به کنترل رفتار مردم و تطبیق فرمان‌ها و دستورهای رهبری طالبان در میان مردم است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مأموران این وزارت که نقش پلیس مذهبی را دارند، به خصوصی‌ترین حوزه زندگی افراد مداخله می‌کنند و بدون هیچ توجیهی به خانه‌های مردم وارد می‌شوند. شیخ محمد خالد وزیر امر به معروف و نهی از منکر در کابینه طالبان، به تمامی امامان مساجد در افغانستان دستور داده است که فهرستی از ساکنان محله‌هایشان تهیه کنند و مراقب باشند که همه ساکنان واجد شرایط برای ادای نماز در مسجد حضور یابند. افراد این وزارت، در بسیاری از شهرهای افغانستان، به تالارهای برگزاری عروسی‌ها دستور داده‌اند که از حضور آواز‌خوانان محلی در برنامه‌ها و مراسم عروسی خودداری شود و به جای آن از مبلغان مذهبی دعوت گردد تا برای مردم در مورد دین صحبت کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy