Saturday, Oct 30, 2021

صفحه نخست » رئیس‌جمهوری اسرائیل برای کشتار کفر قاسم عذرخواهی کرد

00DC6ADD-A048-4DEB-A7F2-DA422356A789.jpegبی بی سی فارسی

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل برای کشتار شهروندان فلسطینی در سال ۱۹۵۶ توسط ماموران پلیس مرزی عذرخواهی کرده است.
او با حضور در مراسم یادبود کشتار ساکنان روستای کفرقاسم از طرف دولت درخواست بخشش کرد.
پلیس مرزی در آن سال، ۴۸ مرد، زن و کودک عرب اسرائیلی را به دلیل نقض مقررات منع آمد و شد در زمان جنگ در نزدیکی کفر قاسم کشت. فرزند متولد نشده یک زن باردار چهل و نهمین قربانی محسوب می‌شود.
این افراد نمی‌دانستند ساعت برقراری منع آمد و شد تغییر کرده و در حال برگشتن به خانه از سر زمین‌هایی بودند که در آن کار می‌کردند.

آقای هرتزوگ دومین رئیس‌جمهوری اسرائیل است که به خاطر این کشتار عذرخواهی می‌کند. شیمون پرز، رئیس جمهوری سابق اسرائیل در سال ۲۰۰۷ با حضور در این روستا، رسما به خاطر این کشتار عذرخواهی کرد.
آقای هرتزوگ به زبان عربی و عبری گفت: "من با سری خمیده و قلبی دردمند، اینجا در شصت و پنجمین سالگرد یکی از غم انگیزترین رویدادهای تاریخ کشورمان، در برابر شما ایستاده‌ام."
ایمن عوده، نماینده عرب مجلس اسرائیل از این اقدام رئیس‌جمهوری اسرائیل تقدیر کرده است. آقای عوده این اقدام آقای هرتزوگ را "گامی صحیح و مهم" خوانده و آن را تحسین کرده است.
رووین ریولین، اولین رئیس‌جمهوری بود که در مراسم یادبود شرکت کرد. او کشتار ۴۹ فلسطینی به دست نیروهای پلیس مرزی اسرائیل را "یک جنایت وحشتناک" خواند اما عذرخواهی نکرد.
اسرائیل مسئولیت رسمی این کشتار را بر عهده نگرفته است. چنین طرحی همواره از سوی نمایندگان مجلس رد شده است.
همچنین در مجلس اسرائیل طرحی برای اعلام روز ملی سوگواری برای این کشتار مطرح شده اما رای نیاورده است.
دیوان عالی اسرائیل شماری از ماموران پلیس مرزی را به خاطر این کشتار مجرم شناخت. این دادگاه رای داد اگرچه این ماموران دستور مافوق را انجام می‌دادند، اما باید برای آنها مشخص می‌بود که این فرمان "غیرقانونی" است. شماری از این ماموران پلیس چند سال زندانی و سپس آزاد شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy