Sunday, Oct 31, 2021

صفحه نخست » واکنش کروبی به موضع آیت الله صافی درباره‌ی سیاست خارجی

karoubi_103021.jpgمهدی کروبی در یادداشتی از سخنان آیت الله صافی گلپایگانی که او را شیخ الفقهاء خواند در دیدار با محمدباقر قالیباف فرمانده اسبق نیروی انتظامی و رییس کنونی مجلس، حمایت کرد، آن را «حکیمانه» توصیف کرد و واکنش یکی از رسانه‌های اصولگرا به آن را «گستاخانه» خواند.

به گزارش انصاف نیوز، او در بخشی از این یادداشت نوشته است: شیخ المراجع ما که جایگاه علمی‌اش در حوزه بر کسی پوشیده نیست در راستای همان سنت اصیل مراجع شیعه چند روز پیش سخن دقیقی از گرانی، فقر و وضعیت نگران کننده اقتصاد و معیشت مردم گفته بودند و در آخر هم حکیمانه چنین توصیه کردند: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.»

کروبی ادامه داد: دعوت به عقلانیت و تعامل سازنده با دنیا با عزت و اقتدار برای خروج از وضعیت اسفبار اقتصادی کشور سخن دقیقی‌ست که عقلای کشور بارها بر آن تأکید کرده‌اند و بعید می‌دانم انسانی آزاد، عاقل و سالم شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را ببیند و بر لزوم عاجل آن صحه نگذارد. با این وجود این سخن متين تحمل نشد و نسبت به ساحت اين مرجع گرانقدر پرده درى شد. اینگونه پرده دری‌ها در مقابل مراجع معزز البته دلایل متعددی دارد که از آنجمله می‌توان به تحمیل خودسانسوری بر علما و استادان برجسته و همچنین استقلال زدایی از حوزه‌ها و مراجع اشاره کرد.

رییس اسبق مجلس شورای اسلامی با با تاکید بر ضرورت استقلال حوزه و مراجع و انتقاد از کسانی که آن را تضعیف کنند، نوشت: سخن متین و دقیق آیت الله صافی همان انتظاری‌ست که مردم از مراجع و حوزویان داشته و دارند. اینجانب ضمن تشکر از معظم له لازم می‌دانم مراتب تشکر و قدردانی خود را از عزیزانى نظير آيت الله علوى بروجردى که در مقابل این پرده دری سکوت اختیار نکردند، اعلام کنم. همچنین از دیگر علما، شخصیت‌ها و صاحب نظران می‌خواهم نظرات خود را صریح و شفاف پیرامون وضعیت کشور و آنچه مصلحت مردم و کشور است بیان کنند.

او «سیاست‌های مخرب» در دو عرصه‌ی داخل و خارج را علاوه بر اتلاف منابع مادی و معنوی کشور، موثر بر «انحراف انقلاب از آرمان‌هایش» خواند و گفت: به نحوی که امروزه سخن از اجرای اصول قانون اساسی و یا تلاش برای احیای دو رکن جمهوریت و اسلامیت كه متاسفانه در عمل از محتوى تهى گرديده، از نگاه بخش مهمی از مردم سخنی انتزاعی محسوب می‌گردد. اتخاذ سیاست‌های غلط در امور داخلى و بين المللى و اصرار بر تنش در روابط به جاى تعامل و تكرار اشتباه‌های پر هزينه ایران را در انزوايي كم نظير قرار داده است. انزوايى كه هزينه سنگين آن را اين روزها مردم با جان و مال خود مى‌پردازند.

کروبی که در ۲۰ سال گذشته بارها بر تاکید امام خمینی مبنی بر نهی نظامیان از ورود به سیاست و دستگاه‌های اجرایی می‌گفت، با اشاره‌ی مجدد به آن نوشته است: بارها هم نسبت به آثار مخرب اين ورود كه به نام اسلام و روحانيت صورت گرفته و اتفاقا برخلاف نهى صريح امام بوده، تذكر داده‌ام و بار ديگر نسبت به عوارض آن كه انحراف كامل از آرمان‌هاى انقلاب است هشدار مى‌دهم.

او در پایان نوشته است: من باتوجه به شکاف‌های بوجود آمده نگران ایرانم و این نگرانی را نمى‌توانم کتمان کنم. من خود را مدیون مردم و شهدای سرافراز انقلاب و جنگ می دانم و بر سر پیمان خویش با مردم تا آخر عمر خواهم بود. ایران را متعلق به همه‌ی آحاد ملت می‌دانم و تنها راه‌­حل خروج از وضعیت اسفبار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امروز را در رجوع و تمکین به خواست و اراده ملت می‌دانم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy