Wednesday, Nov 3, 2021

صفحه نخست » فرانسه از رایزنی‌ با شرکای خود برای واکنش به «عدم همکاری» ایران با آژانس خبر داد

farda4.jpgرادیو فردا - فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان اعلام کرد که مشغول رایزنی با متحدانش در مورد چگونگی واکنش به «عدم همکاری» حکومت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز در نشستی خبری تصریح کرد که این کشور هنوز هم می‌تواند در نشست آتی شورای حکام، به همراه شرکای خود علیه ایران دست به اقدام بزند.

آنه-کلر لگندر تاکید کرد ایران باید بدون تاخیر برای پیشرفت در مسائلی که همچنان پابرجاست، گفت‌وگو و همکاری با آژانس را از سر بگیرد.

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می‌شود که معاون وزیر خارجه ایران سرانجام تاریخ دقیق بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام را اعلام کرد. به گفته علی باقری کنی، قرار است این مذاکرات از هشتم آذر (۲۹ نوامبر) در وین از سر گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین افزود: «ما به همراه شرکای خود، به دقت به دنبال حصول اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش هستیم».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

او تصریح کرد که رایزنی‌ها میان شرکا در مورد نحوه پاسخ‌دهی به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم همکاری با آژانس ادامه دارد.

نشست بعدی شورای حکام قرار است در اواسط ماه جاری میلادی (نوامبر) و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای برگزار شود.

حکومت ایران بر اساس مصوبه آذرماه پارسال مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود و از اسفند ۹۹ اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

در چارچوب این اقدام، آژانس ماه‌هاست که اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران را ندارد. حکومت ایران همچنین شهریور امسال مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌های مجتمع تسا در کرج شد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۲ شهریور امسال توافق کرده بودند که کارت ذخیره اطلاعات دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران تعویض شود، ولی مقام‌های دولت ایران می‌گویند با توجه به حمله‌ خرابکارانه به تاسیسات کرج، در این مرکز تحقیقات جنایی در جریان است و این مرکز شامل توافق ایران و آژانس نمی‌شود.

تهران در عین حال، طی دو سال گذشته با عدول از تعهدات هسته‌ای خود در برجام، تعداد سانتریفوژهای پیشرفته‌اش را افزایش داده، میزان غنی‌سازی اورانیوم را به سطوح بالاتر رسانده و نظارت بازرسان آژانس بر برنامه هسته‌ای خود را به شدت محدود کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۱ آبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود «تلاش برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مانند پرواز در ابرهای متراکم است و این وضعیت نمی‌تواند برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد».

آقای گروسی اخیرا گفته بود از آن‌جایی که جمهوری اسلامی کماکان از دسترسی بازرسان به مراکز اتمی خود جلوگیری می‌کند، قدرت‌های جهانی باید در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات حکومت ایران را محکوم کنند.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. تهران نیز طی دو سال گذشته با عدول از تعهداتش، برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده است.

تاکنون شش دور مذاکرات احیای برجام با حضور ایران، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات با هدف بازگشت ایران و آمریکا به برجام برگزار شد. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد امسال، مذاکرات وین به درخواست ایران متوقف مانده است.رافائل گروسی در مصاحبه اخیر خود با یورونیوز با اشاره به نقش مهم اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام گفته بود: «اگرچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرف مذاکره برجام نیست٬ اما نتیجه مذاکرات برای آژانس اهمیت زیادی دارد٬ چرا که این نهاد بین‌المللی ضامن اجرای تعهدات هر توافق جدیدی خواهد بود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy