Thursday, Nov 4, 2021

صفحه نخست » بازداشت گوهر عشقی بعد از انتشار این ویدئو

farda4-1.jpgرادیو فردا - گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در ویدئوی اختصاصی که پیش از بازداشت خود در شامگاه ۱۲ آبان برای رادیو فردا فرستاده است، می‌گوید که خواستار تشکیل «دادگاهی عادلانه» است. خانم عشقی از مردم ایران می‌خواهد که به بنیاد ستار بهشتی کمک کنند تا «جمهوری اسلامی نابود شود».

ستار بهشتی در آبان سال ۱۳۹۱ به دليل انتشار مطالب انتقادی از جمهوری اسلامی در وبلاگ خود توسط پليس امنيت سايبری بازداشت شد و بر اثر آسيب‌های ناشی از شکنجه در طول بازداشت جان خود را از دست داد.

خانواده او طی ۱۰ سال گذشته بارها خواستار دادخواهی و تشکیل دادگاهی عادلانه شده‌اند، اما در روند پی‌گیری‌های خود بارها بازداشت شده و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

خانواده ستار بهشتی شامگاه ۱۲ آبان، یک روز پیش از دهمین سالگرد جان باختن ستار بهشتی، بازداشت شدند. گوهر عشقی پیش از بازداشت در ویدئویی که به‌مناسبت سالگرد جان باختن ستار بهشتی برای رادیو فردا فرستاده گفته است که «۴۳ سال است جمهوری اسلامی جوانان ما را می‌کشد، مادران را داغدار می‌کند و ایران را ویران کرده است».

او در این ویدئو می‌گوید: «نهم آبان ستار مرا بردند و ۱۳ آبان او را کشتند. خودشان دفن کردند. ما را تهدید کردند. سحر(خواهر ستار بهشتی) را در امامزاده تهدید کردند. ما را در خانه خودم زندانی کردند و گوشی‌های ما را گرفتند. روز چهلمش ما را گرفتند. من و سحر را زدند، موهای ما را کشیدند ما را به خاک و خون کشیدند».

مادر ستار بهشتی به اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و کشته شدن معترضان توسط حکومت اشاره کرده و می‌گوید: «​دو سال پیش در آبان ۱۵۰۰ ستار مرا کشتند. آن‌ها بچه‌های من بودند. آبان، بوی خون می‌آید، بوی سیاهی می‌آید، غم دارد. آبان که می‌رسد، غم دل مرا می‌گیرد. من ناراحت می‌شوم که بچه‌های مرا کشتند».

او از دادخواهی‌اش در ۱۰ سال گذشته و تلاش حکومت برای منصرف کردن او از دادخواهی می‌گوید: «​۱۰ سال است دارم دادخواهی می‌کنم. حکومت از خبرنگار تا ورزشکار و حقوق بشر به خانه من فرستاده که مرا از این راه منصرف کند. خدای من و خدای بچه‌ام نگذاشت و آبرویشان را برد.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

خانم عشقی می‌گوید که «​ما دادخواه هستیم، در کنار هم هستیم یک دادگاه عادلانه می‌خواهیم».

گوهر عشقی، اردیبهشت ماه بنیادی را به نام فرزندش برای حمایت از زندانیان سیاسی راه‌اندازی کرده است. او در ویدئوی ارسالی برای رادیو فردا می‌گوید: «​ده سال است به تنهایی دارم دادخواهی می‌کنم. تنهایی خیلی سخت است. یک بنیادی را برای مردم ایران تشکیل دادم .گفتم تنها نباشم بیایید دست به دست همدیگر بدهیم از این بنیاد حمایت کنیم.»

مادر ستار بهشتی خطاب به مردم می‌گوید: «​این بنیاد نه برای و نه برای بچه من است. برای مردم ایران است. اگر به من گوهر عشقی اعتماد دارید من دست یاری به سوی شما دراز می‌کنم. بیایید این بنیاد را یاری کنید تا جمهوری اسلامی نابود شود.»

دادگاه مرگ ستار بهشتی را «قتل شبه‌عمد» تشخيص داد و قاتل او را که از مأموران نیروی انتظامی بود، به سه سال زندان محکوم کرد.

در حکم نهايی دادگاه‌، اکبر تقی‌زاده، مأمور پليس فتای نیروی انتظامی و متهم اصلی پرونده قتل ستار بهشتی، به سه‌ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال اقامت اجباری در برازجان محکوم شد.

مادر ستار بهشتی و وکیل مدافع او که معتقدند در این واقعه قتل عمد رخ داده، در اعتراض به «شبه‌عمد» اعلام شدن قتل ستار بهشتی در‌ آن دادگاه شرکت نکردند.

پس از مرگ ستار بهشتی، ۴۱ زندانی سیاسی زندان اوين در نامه‌ای شهادت دادند که او در روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان در بند ۳۵۰ زندان اوين بوده، در حالی‌ که به شدت شکنجه شده بود و آثار شکنجه‌های مختلف بر تمام بدنش مشخص بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy