Monday, Nov 8, 2021

صفحه نخست » کول‌سواری مدیرکل؛ تهدید کردند بگو مدیر دچار مشکل پا بوده

kooli_110821.jpgمدیرکل، خبرنگاری را راهی زندان کرد به این خاطر که فیلم سوار شدن او را بر کول یک نفر منتشر کرده بود

رادیو زمانه - شنبه ۱۵ آبان احسان پارسا، خبرنگار حوزه محیط زیست و نایب دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان لرستان و عضو در مجمع مطالبه‌گران محیط زیست کشور بازداشت شد. اما با پیگیری فعالان محیط زیست به زودی از زندان آزاد شد. ماجرا به سه یا چهار سال قبل برمی‌گردد: در آن زمان فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد مهرداد فتحی بیرانوند،‌ مدیر کل محیط زیست استان لرستان برای عبور از یک مسیر آبی سوار کول یک فرد دیگر شده است.

احسان پارسا، خبرنگار بازداشتی در مصاحبه با رویداد ۲۴ گفت:

« فیلم کول‌سواری مدیرکل محیط زیست استان را در اینستاگرام مشاهده کردم و در نقد آن کامنتی گذاشتم با این مضمون که "آقای مدیرکل به چه دلیل به خود اجازه می‌دهد که بر کول یک انسان سوار شود. آیا ما از آرمان‌های انقلاب ۵۷ فاصله نگرفته‌ایم" و بعد هم فیلم را در یکی، دو تا از گروه‌های زیست‌محیطی بازنشر دادم. در واقع بخشی از زنجیره انتشار بودم، اما نفر اول نبودم. فردای آن روز یعنی حدود دو هفته پیش به دادگاه احضار و متوجه شدم ایشان از من شکایت کرده‌اند. با همکاری دوستان وکیل لایحه‌ای تنظیم کردیم و به دادگاه ارائه دادیم. براساس این لایحه صد در صد حق را به من دادند که به این دلیل که بخشی از چرخه انتشار بودم، اما اولین نفر نبودم مشکلی نیست.»

اعمال انواع فشارها در زندان

به گفته این خبرنگار محلی محیط زیست، مدیرکل از او به اتهام «افترا»، «توهین» و «انتشار فیلم خصوصی» به دادگاه شکایت برده بود. احسان پارسا در ادامه مصاحبه با رویداد ۲۴ می‌گوید در زندان او را تحت فشار قرار داده بودند:

«از من خواسته شد فیلمی با مضمون عذرخواهی از مدیرکل تهیه و اعلام کنم که اشتباهی صورت گرفته و ایشان هم به دلیل پادرد سوار کول فرد دیگری شده است. من هم پاسخ منفی داده و گفتم محیط زیست روابط عمومی دارد و می‌تواند از طریق روابط عمومی اقدام کند و این حرف‌ها را بزند، اما من چنین کاری نمی‌کنم و اگر ایشان احساس می‌کند که بی‌گناه است از خودش دفاع کند.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

پارسا در ادامه این مصاحبه می‌گوید کار به تهدید هم کشیده شد:

«من را تهدید کردند که این موضوع برایت گران تمام می‌شود یا فیلم را پر کن یا اینکه ممکن است برایت مشکل ایجاد شود. با این حال نپذیرفتم و گفتم اگر فکر می‌کنید براساس قانون حق من زندان است می‌روم، اما چنین فیلمی را ضبط نمی‌کنم. در نهایت شنبه ساعت ۱۲ و نیم ظهر بازداشت و به زندان منتقل شدم.»

مسئولان زندان احسان پارسا ر ا از دسترسی به تلفن برای تماس با خانواده‌اش محروم کرده بودند. آن‌ها با این هدف که برای او سوءپیشینه بسازند، درباره امکان وثیقه‌گذاری هم سکوت کرده بودند، غافل از آنکه بازداشت این خبرنگار در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت. پارسا می‌گوید:

«وقتی ساعت ۲۱ شب گذشته از زندان به دادسرا رفتم روش و ادبیات [مسئولان زندان] تغییر کرده بود و من از این موضوع متعجب شدم که چرا اینقدر مهربان شده‌اند. تا اینکه بالاخره متوجه شدم که مسئله رسانه و فشار‌های فعالان محیط زیست در میان است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy