سوله مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه چه اهمیتی داشت؟

بخشی از مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه که هدف این حمله قرار گرفته است به تولید سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک سپاه اختصاص دارد. سپاه از سال‌ها پیش تحقیقات برای ساخت سوخت جامد را آغاز کرده و البته هر بار هم هدف حمله قرار گرفته است.

سوله‌ای که در روز ۴ مهرماه منفجر شد در هفت کیلومتری پادگان مدرس در بیدگنه کرج قرار دارد. سوله‌های تولید سوخت جامد در پادگان مدرس در روز ۲۱ آبان ۱۳۹۰ منفجر شد و در آن رویداد حسن تهرانی مقدم، نفر اول برنامه موشکی ایران کشته شد. به مانند این رویداد جدید، سپاه نیز تا مدت‌ها انفجار در پادگان مدرس را ناشی از یک حادثه عنوان می‌کرد. بعدتر مشخص شد که این انفجار به دلیل خرابکاری صورت گرفته است.

البته اعلام دلیل واقعی انفجار پادگان مدرس به شکلی غیرمتعارف و در یکی از سریال‌های جنجالی ساخت سپاه به اسم گاندو افشا شد. در صحنه‌ای از این سریال گفته می‌شود که پادگان بیدگنه با همکاری موساد و سازمان مجاهدین خلق منفجر شده است.

این درحالی است که سپاه سال‌ها بر حادثه بودن ماهیت انفجار تأکید می‌کرد. رمضان شریف، سخنگوی سپاه در آن زمام دلیل انفجار را بی‌دقتی در «جابه‌جایی مهمات» دانست. همچنین گفته شد که در آن پادگان بر روی ساخت «نوع جدیدی از سوخت موشک» تحقیق می‌شد و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم بارها این انفجار را حادثه حین کار اعلام کرده بود.

پس از انفجار در بیدگنه، سوله‌های ساخت سوخت جامد به مکانی دورتر از پادگان مدرس منتقل شد. این مکان جدید همان جایی است که روز ۴ مهرماه امسال منفجر شد.

تلاش ایران برای تولید سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک با هدف سبک‌کردن مخزن سوخت و در نتیجه افزایش برد موشک‌ها است. آمریکا پیش‌تر مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده و آن را مرکزی مهم در توسعه برنامه موشکی ایران خوانده است.

اسرائیل در دو سال گذشته حمله به بخش‌های مختلف برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را شدت بخشیده است. اسرائیل هیچ‌گاه به صورت رسمی مسئولیت این رویدادها را نمی‌پذیرد ولی همواره دقیق‌ترین اطلاعات در مورد نحوه بروز انفجار و خرابکاری از قول منابع امنیتی این کشور به رسانه‌ها درز داده می‌شود.