Friday, Nov 12, 2021

صفحه نخست » تحقیق استادان دانشگاه لایدن و شهادت شهود در چهارمین روز دادگاه آبان؛ جنایت علیه بشریت بود

49194EB0-FC4A-468C-AE95-C2D24FC5A033.pngایران اینترنشنال

چهارمین روز از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان روز شنبه در لندن برگزار شد و طی آن یک حقوقدان از دانشگاه لایدن گفت تحقیقاتش نشان می‌دهد در آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت روی داده است؛ چند شاهد نیز شهادت دادند.

در ابتدای دادگاه رابرت هاینش، استاد حقوق بین‌الملل بشردوستانه در دانشگاه لایدن، گزارشی از تحقیق خود و همکارانش درباره کشتار آبان ۹۸ را ارائه کرد.

رابرت هاینش گفت که تهیه‌کنندگان این تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که در آبان ۹۸ «جنایت علیه بشریت» روی داده است.

او تاکید کرد که بر اساس تحقیق، شورای امنیت کشور دستور کلی شلیک مستقیم به معترضان را به شوراهای تامین استان ابلاغ کرد و این یک دستور کلی و بدون اشاره به مکان و موضوعات مشخص بوده است.

استاد دانشگاه لایدن گفت که تنها تعداد قربانیان ملاک معرفی یک اقدام به عنوان جنایت علیه بشریت نیست، بلکه قلمرو و گسترده بودن موضوعات و سیستماتیک بودن نیز جزو دیگر فاکتورها است و سرکوب اعتراضات آبان نیز در تمام ایران رخ داده و سرکوب نیز گسترده بوده است.


در ادامه، سهیل عبدی، شاهد شماره ۱۷۳، به دادگاه گفت که از معترضان بوده و مشاهداتش درباره اتفاقات ۲۵ آبان ۹۸ در شهریار را بیان می‌کند.

او تاکید کرد که این اعتراضات مسالمت‌آمیز بود و ماموران لباس‌شخصی و سپاه پاسداران بدون هیچ اخطاری به معترضان شلیک کردند و او و چندین نفر تیر خوردند و یکی از آنان کشته شد.

شاهد شماره ۱۷۳ گفت به دلیل ترس از بازداشت، نزد یک پزشک خصوصی رفت و در خانه جراحی شد و حدود ۴۰ نفر از مجروحان هم با این پزشک تماس گرفتند.

او به نقل از کارکنان بیمارستان‌ها اضافه کرد نیروهای امنیتی جان‌باختگان را با کامیون‌های حمل گوشت به کهریزک منتقل می‌کردند.

در دادگاه، فیلم تیر خوردن سهیل عبدی که پیش از این در فضای مجازی منتشر شده بود پخش شد.

همچنین در جلسه روز چهارم دادگاه، خواهر یکی از کشته‌های آبان به عنوان شاهد شماره ۲۰۸ چگونگی کشته شدن برادرش را بازگو کرد.

او گفت: جسد برادرش چند روز بعد از مرگ و با اخذ تعهد از خانواده مبنی بر مصاحبه نکردن با رسانه‌های خارج از کشور تحویل داده شد و در این مدت صدا و سیما خواستار مصاحبه با آنان بود و وعده می‌دادند که در صورت مصاحبه فرزندشان «شهید» اعلام می‌شود.

جلسات روزانه دادگاه بین‌المللی آبان از چهارشنبه ۱۹ آبان در لندن آغاز شده و تا یکشنبه ۲۳ آبان ادامه خواهد داشت.

یک روز پیشتر، در سومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، بهار صبا، پژوهشگر عفو بین‌الملل و شادی صدر، از مدیران سازمان عدالت برای ایران، گزارش‌هایی از اسناد جمع‌آوری شده درباره کشتار معترضان آبان ۹۸ ارائه کردند.

در روزهای اول و دوم دادگاه نیز کیفرخواست از سوی هیات دادستانی قرائت و جمعی از شاهدان و خانواده کشته‌شدگان، شهادت خود را به دادگاه ارائه دادند.

هدف از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان «رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸» است و اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، را بررسی می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy