Monday, Nov 15, 2021

صفحه نخست » ارتش بریتانیا: خطر جنگ با روسیه بیش از هر زمان دیگر است

war_111521.jpgتام بچلر - ایندیپندنت فارسی

رئیس در حال کناره‌گیری نیروهای مسلح بریتانیا با ابراز نگرانی از شرایط مرز بلاروس و لهستان، هشدار داد که احتمال بروز تصادفی درگیری با روسیه از هرزمان دیگری از جنگ سرد تاکنون، بیشتر است.

ژنرال سر نیک کارتر که در پایان ماه جاری از سمت خود کنار می‌رود، گفت مینسک مهاجران را «به سوی مرزهای اتحادیه اروپا» می‌راند تا منطقه را بی‌ثبات کند.

به گفته او این اقدام دقیقا از همان «روش‌های جاافتاده روسیه» (Russian playbook) است که پس از شدت گرفتن تنش‌ها در پی دعوی اتحادیه اروپا مبنی بر اقدام بلاروس به به اعزام مهاجران به‌منظور ایجاد بحران حقوق بشری در مرزهای خود با لهستان، به آن دست زده است.

عده زیادی از مهاجران که عمدتاً اهل خاورمیانه‌اند، در اردوگاه‌‌های موقت مرزی در بلاروس به سر می‌برند و مقامات لهستان هر روز از تلاش‌های جدید این مهاجران برای عبور از مرز گزارش می‌دهند.

وزارت دفاع بلاروس نیز لهستان را به بسیج نظامی «بی‌سابقه» در مرز متهم کرده است و می‌گوید برای کنترل مهاجرت نیازی به استقرار ۱۵ هزار نیروی نظامی و پشتیبانی تانک‌ها و تسلیحات دفاع هوایی و سایر جنگ‌افزارها در مرز نیست.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در پاسخ به پرسش اندرو مار که در برنامه تلویزیونی خود در شبکه بی‌بی‌سی از سر نیک کارتر پرسید، آیا نگران است که این وضعیت خیلی سریع به وقوع «مشکلی بسیار جدی» منجر شود، وی پاسخ داد :«بله، به گمانم نگرانم. به نظرم این نمونه‌ای از نوع موارد کلاسیک سیاست‌بازی‌های چندوجهی‌ای است که در آن انتشار اطلاعات غلط با ایجاد بی‌ثباتی پیوند دارد. راندن مهاجران به سوی مرزهای اتحادیه اروپا نمونه کلاسیک چنین سیاستی است.»

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه ۱۳ نوامبر، اعلام کرد که گروه کوچکی از کارکنان نیروهای ارتش بریتانیا را برای «ارائه پشتیبانی مهندسی» به لهستان خواهد فرستاد.

سر نیک کارتر تأکید کرد که هدف از فرستادن این افراد جنگیدن نیست، بلکه کمک به نرده‌کشی در طول مرزهای لهستان است.

او افزود: «این کار نشانگر همبستگی ما با لهستان است، و این واقعیت که در برابر این گونه تهدیدها در کنار لهستان می‌ایستیم.»

اتحادیه اروپا آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری اقتدارگرای بلاروس، را متهم کرده است که عبورهای غیرقانونی از مرزها را تشویق می‌کند تا تحریم‌های این اتحادیه علیه دولت خود را تلافی کند. پس از انتخاب مجدد لوکاشنکو در انتخابات مورد مناقشه سال ۲۰۲۰، بلاروس صحنه اعتراضات داخلی بود که از سوی دولت بلاروس سرکوب شد، و به همین دلیل با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه شد.

بلاروس این اتهامات را رد می‌کند، ولی می‌گوید دیگر از تلاش پناهندگان و مهاجران برای ورود به اتحادیه اروپا جلوگیری نخواهد کرد و این موضع‌گیری سبب شده است تا پناهجویان سوریایی، لیبیایی، و سایر پناهجویان به امید گذر از مرز، راهی این منطقه شوند.

رئیس در حال کناره‌گیری نیروهای مسلح بریتانیا گفت نمی‌تواند پیش‌بینی کند که وضعیت به «جنگ تمام‌عیار» خواهد کشید یا نه، اما تاکید کرد در بریتانیا و سازمان ناتو«باید آماده باشیم».

سر نیک کارتر تنش در بلاروس و دردسرهای ایجاد شده در اکراین را «مثالی کلاسیک از پرت کردن حواس» خواند.

او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «اگر به روش‌های جاافتاده و همیشگی روسیه در گذر سالیان نگاهی بیندازیم، روش به قول خودشان ماسکروفکا (نوعی خدعه‌گری نظامی)، تهدیدهایی از این دست که معمولا مطرح می‌کنند، در آن نمایان است. این کارها سالیان سال روش بسیار معمول آن‌ها بوده است.»

سر نیک کارتر گفت که با پایان گرفتن جنگ سرد، سیاست‌مداران اکنون با جهانی پیچیده‌تر چندقطبی مواجه هستند، و افزود، «ابزارها و سازوکارهای دیپلماتیک سنتی» دیگر در دسترس نیست.

او در ادامه گفت: «بدون آن ابزارها و سازوکارها، بیشتر احتمال دارد که چنین وضعیت‌های وخیمی رخ دهد یا این وضعیت‌های وخیم به اشتباه محاسبه منجر شود. بنابراین به نظر من، این چالش واقعی فراروی ما است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy