Monday, Nov 15, 2021

صفحه نخست » نظام‌الدین قیصاری فرمانده محلی افغان به اتهام کلاه‌برداری در ایران دستگیر شد

Ghisari.jpg رادیو بین المللی فرانسه - روز سه‌شنبه ۲۵ آبان/۱۶ نوامبر، برخی رسانه‌های خبری ایران گزارش دادند که نظام‌الدین قیصاری، فرمانده محلی سابق افغانستان به اتهام جعل اسناد برای پناهجویان افغان در ایران دستگیر شده است.

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران، به خبرگزاری «تسنیم» گفت که نظام‌الدین قیصاری به دلیل اختلاس و جعل اسناد برای پناهجویان افغان در شهر تهران دستگیر شد.

محمودی تصریح کرد: «این مقام نزدیک به حکومت سابق افغانستان خود به صورت غیرقانونی وارد کشورمان شده و در ایران نیز اقدام به برخی امور خلاف قانون در رابطه با مدارک هویتی مهاجرین افغانستانی کرده بود.»

او اضافه کرد که نظام‌الدین قیصاری با افتتاح سه دفتر «غیرقانونی» در تهران، کرج و حومه پایتخت ایران، اقدام به جعل اسناد هویتی برای مهاجرین افغان به ویژه برای کسانی که مدارک اقامتی نداشته‌اند اقدام می‌کرد و در قبال آن پول می‌گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مهدی محمودی اظهار کرد: «تنها مرجع قانونی و رسمی برای رسیدگی به امور مهاجرین، ادارات اتباع، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها بوده و هیچ فرد ایرانی یا افغانستانی دفتر یا مرکزی برای سازماندهی به امور هویتی و اقامتی ندارد و در صورت مشاهده چنین ادعا یا دفاتری حتما موضوع را به مراجع ذی‌صلاح برای برخورد قانونی اطلاع دهید.»

نظام‌الدین قیصاری، فرمانده محلی سابق افغانستان و از نزدیکان مارشال عبدالرشید دوستم، معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان است. وی همچنین از فرماندهان حزب جنبش ملی افغانستان بود که در ولایت فاریاب در شمال افغانستان، فعالیت داشت.

قیصاری از قوم ازبک افغانستان است. او دو بار در زمان حکومت محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق و فراری افغانستان به اتهام «نقض حقوق بشر و تهدیدهای امنیتی» دستگیر شد پس از تظاهرات گسترده هوادارانش، دوباره آزاد شد.

سه ماه پیش، وقتی افغانستان به دست طالبان سقوط کرد، نظام‌الدین قیصاری به اسارت گروه طالبان درآمد که پس از مدتی آزاد شد. او پس از رهایی از قید طالبان به کشور ایران رفت و اخیراً در صفحه فیسبوک خود نوشت که نماینده مهاجرین افغان در ایران تعیین شده است.

شایان ذکر است که در پی سقوط افغانستان به دست طالبان بیشتر مقام‌های سیاسی و امنیتی این کشور به کشورهای خارج از جمله ترکیه، ایران و پاکستان رفتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy